غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

آیا رابطه جنسی بیش از حد یا خود ارضایی باعث ریزش مو می شود؟

رابطه جنسی و ریزش مو

ابتدا بگذارید با این بحث شروع کنیم که میزان متعادل رابطه جنسی و دفعات انزال برای مردان  و زنان چقدر است و چه مقدار زیاده روی محسوب می شود و ممکن است باعث ریزش مو شود.

ابتدا با مردان شروع می‌کنیم. با توجه به سن، شرایط بدنی و میزان فعالیت‌هایی که یک فرد در طی روز و هفته انجام می‌دهد مقدار نیاز به رابطه جنسی برای وی می‌تواند متفاوت باشد. معمولا ساعات کاری زیاد و صرف انرژی باعث خستگی بدن و کاهش میل جنسی می‌شود و همچنین با افزایش سن تمایلات جنسی روبه کاهش می‌روند.

اگر بطور میانگین و کلی بخواهیم بگوییم برای مردان 20 الی 30 سال تا 4 بار رابطه جنسی و انزال در هفته و برای مردان 30 سال به بالا تا 3 بار مقدار متعادلی محسوب می‌شود و اگر مردی تغذیه مناسب داشته باشد و از مکمل‌های غذایی نیز استفاده نماید این مقدار رابطه جنسی و انزال باعث ریزش مو یا مشکلات دیگر نمی‌گردد.

اما زیاده روی در دفعات انزال به هر شکل چه خود ارضایی و چه رابطه جنسی می‌تواند باعث تغییرات هورمونی و متابولیکی در بدن شود و در نهایت منجر به ریزش موها گردد.

حتما بخوانید: آیا کوتاه کردن موها و یا تراشیدن سر از ریزش مو جلوگیری می کند؟

رابطه جنسی بیش از حد باعث بروز چه اختلالات هورمونی و متابولیکی در بدن مردان می‌شود؟

کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی:

 بدن مردان برای تولید اسپرم و مایع منی نیازمند مقدار قابل توجهی از عناصر روی، سلنیوم، ویتامین ث، ویتامین ای و غیره است. زمانی که فرد بیش از حد انزال داشته باشد و این مواد مغذی را از طریق برنامه غذایی یا مکمل‌های غذایی به اندازه کافی دریافت نکند با کمبود آن‌ها مواجه خواهد شد. این مواد مغذی برای رشد و سلامت موها ضروری می‌باشند و کمبود آن‎ها یکی از علل مهم در ریزش موها است.

تغییرات هورمونی:

بعضی از محققین بر این باورند انزال بیش از حد در مردان سبب افزایش سطح هورمون دی‌هیدروتستوسترون (DHT) می‌شود. سطح بالای این هورمون عامل اصلی برای ریزش مو با الگوی طاسی مردانه است. در این نوع ریزش مو، معمولا ابتدا موها به شکل حرف M از شقیقه‌ها شروع به ریزش می‌کنند و خط رویش موها به مرور عقب رفته و پیشانی بلند می‌شود. در بعضی از افراد ممکن است موها از مرکز سر به سمت عقب شروع به ریزش نمایند اما معمولا این نوع ریزش ابتدا موهای قسمت شقیقه‌ها و خط رویش را هدف قرار می‌دهد.

حتما بخوانید: درمان ریزش مو با پی آر پی (PRP) تبلیغات است یا واقعیت؟

چرا انزال بیش از حد باعث افزایش سطح DHT می‌شود؟

ابتدا اجازه دهید با یک توضیح مقدماتی شروع کنیم که چگونه هورمون DHT در بدن تولید می‌شود.

تستوسترون یک هورمون آندروژن است. آندروژن‌ها هورمون‌های جنسی هستند که باعث ویژگی‌های مردانه می‌شوند.

تستوسترون یک هورمون مردانه است که هم در بدن مردان و هم زنان تولید می‌شود. واضح است که میزان آن در بدن مردان بیش از زنان است. این هورمون باعث ایجاد تفاوت در بین مردان و زنان می‌شود به عنوان مثال وجود ریش و سبیل، صدای بم، قدرت عضلات و بدنی بیشتر مردان و غیره تاثیر این هورمون بر بدن مردان از بدو تولد تا بزرگسالی است.

از مجموع کل هورمون تستوسترون در بدن حدود 10% از آن به دی‌هیدروتستوسترون تبدیل می‌شود. هورمون تستوسترون به وسیله آنزیمی بنام 5 آلفا ردوکتاز (5 Aplha Reductase) به DHT تبدیل می‌شود. هورمون DHT فرم مخرب هورمون تستوسترون است که برای بدن بزرگسالان فایده‌ای جز ضرر ندارد. وقتی سطح این هورمون بالا رود عوارضی مانند ریزش مو، افزایش موهای بدن و زائد و بزرگی پروستات و غیره بروز می‌کنند.

تصور می‌شود در افرادی که دچار کمبود عناصر روی و منیزیم می‌باشند سطح آنزیم 5 آلفا ردوکتاز افزایش می‌یابد و تبدیل هورمون تستوسترون به DHT زیاد می‌شود و همانطور که اشاره شد انزال در مردان به کاهش سطح عنصر روی می‌انجامد. در حقیقت سطح کافی از عناصر روی و منیزیم می‌تواند تا حدی آنزیم 5 آلفا ردوکتاز را مهار کند.
ملاحظه می‌فرمایید کمبود عنصر روی به اشکال مختلف باعث ریزش مو می‌شود.

پس می‌توان نتیجه گرفت انزال بیش از حد به طور غیر مستقیم باعث افزایش سطح هورمون دی‌هیدروتستوسترون (DHT) ‌میشود که این هورمون نقش اصلی در ریزش مو با الگوی طاسی مردانه ایفا می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله ریزش مو با الگوی طاسی مردانه را مطالعه نمایید.

حتما بخوانید: مزوتراپی مو چیست؟ آیا این روش از ریزش مو جلوگیری می کند؟

رابطه ارگاسم بیش از حد و ریزش مو در خانم‌ها

یکی از مهم ترین هورمون‌هایی که در طول ارگاسم ترشح می‌شود اکسی توسین است که یک هورمون پپتیدی (Peptide Hormone) است که بر مراکز لذت در مغز تأثیر می‌گذارد. هورمون‌های پپتیدی یا هورمون‌های پروتئینی هورمون‌هایی هستند که از مولکول‌های پروتئینی ساخته شده‌اند.

هورمون دیگری که هنگام رابطه جنسی آزاد می‌شود و در کلیه مراحل رابطه به آن نیاز است استروژن است. استروژن یک هورمون زنانه است که باعث ایجاد ویژگی‌های زنانه می‌شود قابل ذکر است مقداری از آن در بدن مردان نیز ترشح می‌شود اما میزان آن کم است. در حقیقت در بدن زنان هم هورمون مردانه تستوسترون ترشح می‌شود هم هورمون زنانه استروژن و در مردان بدن نیز همینطور است فقط نسبت آن‌ها متفاوت بوده یعنی مردان تستوسترون بیشتری دارند و استروژن کمتر و زنان برعکس.

برای تولید هورمون‌های جنسی در زنان، برای تحریک، ترشحات واژن، ارگاسم و سایر مراحل یک رابطه جنسی، به مقدار قابل توجهی عنصر روی (زینک) و ویتامین د نیاز است.
جالب است بدانید یکی از علل اصلی که می‌تواند باعث بروز سردی جنسی یا مشکلاتی مانند خشکی واژن، دیر ارضایی و غیره شود کمبود عنصر روی و ویتامین D است که بسیاری از خانم‌ها دچار آن می‌باشند.

پس متوجه شدیم رابطه جنسی می‌تواند منجر به کاهش سطح عنصر روی و ویتامین D در بدن بانوان شود و کمبود آن‌ها می‌تواند عوارضی را مانند ریزش مو بهمراه داشته باشد.

حتما بخوانید: مقایسه انواع روش های کاشت مو، بهترین روش کاشت مو کدام است؟

از سایر علائم کمبود روی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشکلات پوستی و ناخن‌ها: مانند آکنه، درماتیت، اگزما، لکه‌های سفید بروی ناخن‌ها و شکنندگی آن‌ها

بیماری‌های قارچی: کمبود روی سبب تضعیف سیستم ایمنی شده و قارچ‌ها و عوامل عفونت‌زا فرصت لازم برای تکثیر و رشد را خواهند یافت.

سندرم قبل از قاعدگی (PMS): روی محرک بخشی از مغز به نام کورتکس است که مسئول استدلال و منطق تفکرات است. قبل از قاعدگی در بسیاری از بانوان تغییرات هورمونی باعث اختلالات  احساسی و خلق و خوی می‌شود که این امر می‌تواند در خانم‌هایی که دچار کمبود عنصر روی بوده بیشتر دیده شود.

حتما بخوانید: شامپو ضد ریزش مو چقدر در جلوگیری از ریزش موها موثر است؟

تعداد دفعات متعادل رابطه برای خانم‌ها چقدر است؟

برای خانم‌های 20 الی 30 سال تا 4 بار رابطه جنسی و ارگاسم در هفته و برای خانم‌های 30 سال به بالا تا 3 بار مقدار متعادلی محسوب می‌شود.

راه‌های جلوگیری از ریزش مو بواسطه تعداد دفعات زیاد رابطه جنسی برای بانوان و آقایان کدامند؟

سعی کنید تعداد دفعات رابطه خود را در حد اعتدال نگه دارید و زیاده روی نکنید.

به تغذیه خود اهمیت دهید سعی کنید در برنامه غذایی خود به اندازه کافی پروتئین‌های با کیفیت مصرف کنید که بیشتر در منابع حیوانی می‌باشند مانند مرغ، ماهی، میگو و در حد اعتدال گوشت قرمز.

از منابع غذایی حاوی روی (زینک) استفاده کنید مانند مغزها از قبیل گردو، بادام، فندق و غیره

سالی یکبار حتما سطح ویتامین د بدن خود را از طریق آزمایش خون بررسی نمایید تا درصورت نیاز از مکمل‌های ویتامین D استفاده نمایید.

از متخصص تغذیه کمک بگیرید تا از طریق آزمایشات خون وضعیت کلیه عناصر و ویتامین‌های بدن شما را بررسی کند و در صورت نیاز برنامه دقیق غذایی یا مکمل‌های غذایی برای شما تنظیم نماید.

حتما بخوانید: بررسی فواید، معایب و میزان اثر قرص هیربرست (HairBurst)