غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

نقش ویتامین D در بدن چیست؟ منابع غذایی ویتامین D کدامند؟

ویتامین د

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که با سایر ویتامین ها متفاوت بوده زیرا بدن ما می تواند تقریبا مقدار مورد نیاز خود را با قرار گرفتن در برابر نور خورشید تولید کند.

عملکرد ویتامین D فراتر از یک ویتامین است و به عنوان پرو هورمون(پیش هورمون)نقش مهمی در تنظیم هورمون های بدن و فعالیت سیستم ایمنی ایفا می کند. ویتامین D همچنین کمک به جذب کلسیم و پیوند آن به استخوان ها و دندان ها می کند.

بیماری های مرتبط با کمبود ویتامین D

کمبود شدید ویتامین D می تواند به پوکی و نرمی استخوان ها(بیماری راشیتسیم) منجر شود.

ضعف سیستم ایمنی، افسردگی فصلی، بیماری خود ایمنی، مشکلات پوستی از قبیل اگزما و پسوریازیس و نوسانات خلق و خوی از دیگر مشکلات مرتبط با کمبود ویتامین D در بدن می باشند.

کسانی که در مناطق شمالی کره زمین زندگی می کنند و زمان کمتری در معرض نور خورشید قرار می گیرند، سیاه پوستان و تیره پوستان، افرادی که رژیم های کم چربی دارند، گیاه خواران افراطی و اشخاصی که از استروئیدها استفاده می کنند بیشتر در معرض کمبود ویتامین D نسبت به سایرین می باشند.

کمک به تکثیر سلول ها از دیگر نقش های ویتامین D است. میزان توصیه شده ویتامین D برای مصرف روزانه 400 الی 600 واحد برای افراد بالغ و برای کودکان 100 الی 200 واحد است.

حتما بخوانید: فواید کپسول های امگا 3 برای بدن چیست و چه میزان باید مصرف شوند؟

9 منبع ویتامین D

نور خورشید: کمک به تولید ویتامین D از طریق کلسترول موجود در پوست می کند.

روغن کبد ماهی: یک قاشق چای خوری از آن حاوی 440 واحد ویتامین D و حدود 1300 واحد ویتامین A است.

ماهی ساردین: 85 گرم از آن 164 واحد ویتامین D دارد.

ماهی سالمون: 80 گرم از آن 400 واحد ویتامین D دارد.

ماهی تن: 85 گرم از آن حاوی 228 واحد ویتامین D است.

شیر خام محلی: یک فنجان از آن حاوی 98 واحد ویتامین D است.

خاویار: 28 گرم از آن 33 واحد ویتامین D دارد.

تخم مرغ: یک تخم مرغ بزرگ حاوی 41 واحد ویتامین D است.

قارچ: یک فنجان از آن حاوی 2 واحد ویتامین D است.

توصیه می شود روزانه 20 دقیقه دستان و در صورت امکان بدن خود را در معرض نور خورشید قرار دهید و 1 وعده از منابع غذایی ویتامین D مصرف نمایید.

حتما بخوانید: درمان ریزش مو با الگوی مردانه (ریزش ارثی مو) با گیاه نخل اره ای

فواید مصرف کافی ویتامین D چیست؟

کنترل وزن: کمبود ویتامین D می تواند منجر به چاقی و مشکل در کاهش وزن گردد، تحقیقی بروی دو گروه از خانم هایی که در حال اجرای رژیم غذایی کم کالری برای کاهش وزن بوده اند نشان می دهد آن گروه که دارای سطح بالاتری از ویتامین D بوده وزن بیشتری را در زمان یکسان کم کرده اند.

در حال حاضر در پزشکی رابطه بین چاقی و کمبود ویتامین D به طور کامل مشخص نیست اما اگر در کاهش وزن دچار مشکل می باشید بد نیست از پزشک خود بخواهید از طریق آزمایش خون میزان این ویتامین در بدنتان را بررسی کند.

حافظه و بیماری سرطان: مطالعات مختلف نشان می دهند افرادی که دچار کمبود ویتامین D می باشند در آزمون های ذهنی انجام شده توسط محققین دارای تمرکز و توجه کمتری نسبت به سایرین می باشند.

سایر تحقیقات نشان می دهند میزان مناسب و متعادل از ویتامین D در بدن از خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان بویژه سرطان پستان و روده می کاهد.

عضلات و استخوان ها: ویتامین D کمک به جذب و بهبود استفاده از کلسیم توسط بدن کرده و با این مکانیزم موجب تحکیم و افزایش تراکم استخوان ها می گردد. از آنجا که این ویتامین کمک به تولید و تنظیم هورمون ها می کند گمان می رود تاثیر مثبتی در تقویت عضلات نیز داشته باشد.

به افراد مسن توصیه می شود به اندازه کافی ویتامین D دریافت کنند تا از روند تحلیل عضلات خود بکاهند، البته برنامه غذایی مناسب و ورزش منظم نیز اهمیت ویژه ای در تقویت عضلات دارند.

حتما بخوانید: آیا کوتاه کردن موها و یا تراشیدن سر باعث پر پشتی موها می شود؟