غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

بررسی فواید، معایب و میزان اثر قرص هیربرست (HairBurst)

هیربرست

هیربرست (Hair Burst) یک برند انگلیسی است که محصولات مختلفی از قبیل لوسیون، شامپو و مکمل‌های غذایی برای تقویت و رفع مشکلات مو تولید می‌کند. 2 نوع از مکمل‌های هیربرست که به شکل کپسول و پاستیل می‌باشند پر فروش‌ترین محصولات این برند می‌باشند که با هدف جلوگیری از ریزش مو و رشد موها تولید می‌شوند. کپسول آن با نام Healthy Hair Vitamins و شکل پاستیل آن با نام Chewable Hair Vitamins معرفی می‌شوند.

از آنجا که تبلیغات فراوانی پیرامون این محصولات در صفحلات اینستاگرام و وب سایت‌ها مشاهده می‌شود بر آن شدیم ترکیبات و میزان اثر این دو محصول هیربرست را بررسی کنیم.

شکل پاستیل هیربرست (HairBurst Chewable Hair Vitamins) حاوی عناصر روی (Zinc)، سلنیوم و 7 ویتامین E, A, C, B5, B6, B12, Biotin است و شکل کپسول (HairBurst Healthy Hair Vitamins) آن ترکیبات کاملتری دارد و علاوه بر موارد ذکر شده حاوی عناصر کلسیم، مس (Copper)، ویتامین‌های D, B1, B2, B3, Folic Acid و مقدار اندک از اسیدهای آمینه‌های L-Leucine, N-Acetyl-L-Cysteine, L-Methionine, L-Lysine, L-Isoleucine, L-Valine و همچنین مقداری
Hyaluronic Acid, Fish Collagen, Silica, Methylsulfonylmethane می‌باشد.

حتما بخوانید: اثر قرص هیرتامین (HairTamin) در جلوگیری از ریزش مو چقدر است؟

نکته اول درباره کپسول و پاستیل هیربرست (HairBurst) این است که ترکیبات متفاوت و فوق العاده‌ای نسبت به سایر مکمل‌های غذایی که برای تقویت موها توسط برندهای معتبر تولید می‌شوند ندارد. در تمامی محصولات ضد ریزش مو ترکیبات اصلی و موثر روی، سلنیوم و ویتامین‌ها می‌باشند. متاسفانه این محصل فاقد ید (Iodine) است. ید ماده‌ای معدنی است که برای رشد موها، ناخن‌ها و همچنین برای فعالیت صحیح غده تیروئید ضروری است و امروزه کمبود آن در بسیار از افراد بویژه خانم‌ها مشاهده می‌شود و از علائم کمبود آن می‌توان به ریزش مو، کم کاری تیروئید و مشکلات ناخن‌ها اشاره کرد. بهتر می‌بود به جای ترکیبات متعدد و متفرقه که تاثیر خاصی بر وضعیت موها ندارند در کپسول هیربرست مقداری ید در نظر گرفته می‌شد اکثر برندهای تخصصی ترکیب ید را در محصولات خود در نظر می‌گیرند.

ترکیب دیگری که جای آن خالی است منیزیم (Magnesium) است. امروزه به دلیل استرس‌های روزمره، کاهش کیفیت مواد غذایی و سبک زندگی بیشتر مردم دچار کمبود آن می‌باشند. بیش از 400 آنزیم و هورمون در بدن برای تولید به منیزیم نیاز دارند. از علائم کمبود آن می‌توان به ریزش مو، خستگی و کمبود انرژی، گرفتگی عضلات و عدم کنترل استرس اشاره کرد.

حتما بخوانید: مزوتراپی مو چیست؟ آیا این روش از ریزش مو جلوگیری می کند؟

نکته دوم این است که کپسول (HairBurst Healthy Hair Vitamins) حاوی مس (Copper) است. بسیاری از افراد بویژه خانم‌ها که دچار ریزش مو می‌باشند دارای سطح مازاد از عنصر مس در بدنشان می‌باشند. از عوارض ازدیاد مس می‌توان به کم کاری تیروئید و غدد فوق کلیوی، کیست تخمدان و سطح بالای هورمون استروژن اشاره کرد. به طور کلی افراد به اندازه کافی و حتی بیش از نیاز بدنشان از طریق برنامه غذایی عنصر مس دریافت می کنند و اصولا نیازی به مصرف آن به شکل مکمل غذایی نمی‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر لطفا مقاله ازدیاد مس را مطالعه نمایید.

حتما بخوانید: شامپو ضد ریزش مو چقدر در جلوگیری از ریزش موها موثر است؟

نکته سوم درباره فروشندگان، سایت‌ها و صفحات اینستاگرامی است که این محصول را تبلیغ و می‌فروشند. متاسفانه بسیاری از آن‌ها برای فروش محصولات خود هر مطلب کذبی را عنوان می‌کنند. مثلا اکثر آن‌ها می‌گویند HairBurst دارای تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) است. خوانندگان محترم بدانند نه این محصول و نه هیچ مکمل‌غذایی دیگری تاییدیه FDA را ندارند. سازمان غذا و داروی آمریکا فقط داروهای پزشکی (Medicine, Pharmaceutical Drug, Medicinal Drug) را که بروی آن‌ها تحقیقات بالینی و آزمایشات کامل انجام می‌دهند را تایید می‌کند و هیچ مکمل‌ غذایی شامل آن نمی‌باشد.

پس اگر هر جا مشاهده کردید فردی یا سایتی عنوان می‌کند فلان مکمل غذایی (ویتامین، مواد معدنی، ترکیبات گیاهی و غیره) تاییدیه FDA را دارد بدانید یا کلاهبردار است یا بی‌سواد و سواستفاده‌گر. جالب است بدانید لابراتوارهای بزرگ و معتبر تولید کننده مکمل‌های غذایی از جمله Solgar, Now Foods و سایر برندها بروی محصولات خود ذکر می کنند:

These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. This product is not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease.

که معنی آن می‌شود اظهارات مندرج بروی این محصول توسط FDA تایید و ارزیابی نشده است. این محصول برای تشخیص، درمان و پیشگیری از هیچ بیماری در نظر گرفته نشده است.

حتما بخوانید: آیا کوتاه کردن موها و یا تراشیدن سر از ریزش مو جلوگیری می کند؟

نکته چهارم. جهت بررسی کیفیت مواد اولیه بکار رفته شده در محصولات HairBurst متاسفانه بروی بسته بندی (Label) آن اطلاعاتی درج نشده است که از چه فرمی از مواد معدنی و ویتامین‌ها استفاده شده است. اکثر مکمل‌های غذایی این اطلاعات را ذکر می‌کنند.

مثلا درباره عنصر روی (Zinc) فرم سیترات (Citrate) و سولفات (Sulfate) مناسبند و فرم اکسید (Oxide) کیفیت پایینی دارد و آنرا در محصولات با کیفیت مشاهده نمی‌کنیم. یا فولات فرم طبیعی یکی از ویتامین‌های گروه ب است که از مواد طبیعی استخراج می‌شود و گران است و فرم مصنوعی آن که در لابراتوار ساخته می‌شود و ارزان است اسید فولیک نام دارد. انتظار می‌رود وقتی قیمت محصولی گرانتر از محصولات رقبای خود می‌باشد از فرم با کیفیت و گرانتر مواد معدنی و ویتامین‌ها به عنوان مواد اولیه استفاده کرده باشد که متاسفانه اطلاعاتی در سایت و روی محصولات برند HairBurst ذکر نشده است که آن را بررسی کنیم.

حتما بخوانید: کیست تخمدان چیست؟ آیا کیست تخمدان باعث ریزش مو می شود؟

جمع بندی و نظر شخصی بنده:

شکل کپسول هیربرست بدون نظر پزشک و انجام آزمایشات خون توصیه به مصرف نمی‌شود. شکل پاستیل آن به عنوان یک مکمل غذایی برای ریزش مو قابل استفاده برای اکثر افراد می‌باشد و البته برندهای شناخته شده‌تری نیز وجود دارند که محصولات مشابه و با قیمت مناسبتری ارائه می‌کنند.

به نظر می‌آید بیشتر از آن که این برند بروی ترکیبات و محصولات خود کار کرده باشد بر جنبه تبلیغات آن سرمایه گذاری کرده است. به نظر بنده محصولات مناسبتر با قیمت منطقی‌تر در بازار وجود دارند و شخصا محصولات دیگری را برای بیماران خود تجویز می‌کنم.