چگونه آکنه و جوش ها را یکبار و برای همیشه درمان کنیم؟

درمان جوش و آکنه

آکنه و جوش ها در هر سنی ممکن است بر پوست ما ظاهر شوند و آنرا نازیبا کنند و اگر درمان صحیح و به موقعی انجام نشود آثار آن ها بر پوستمان باقی می مانند و گاهی رفع جای آنها دشوار یا ناممکن می شود. مهمترین گام در درمان جوش و آکنه تشخیص علل آن از طریق آزمایشات خون و انجام درمان صحیح تحت نظر پزشک است نه مصرف بدون بررسی دارو و یا محصولات عمومی ضد آکنه، که متاسفانه در خیلی از مواقع  توسط بعضی از پزشکان نیز  تجویز می شوند. باید توجه داشت آکنه و جوش علل مختلفی دارند و به دنبال آن درمانشان نیز متفاوت است.

علل بروز آکنه و جوش

1. عدم توانایی بدن در متابولیسم کامل چربی ها

زمانی که کبد نتواند چربی ها را به درستی متابولیسم و مازاد آن ها را از طریق صفرا دفع کند این چربی ها در قالب جوش و یا آکنه بروی پوستمان ظاهر می شوند. این مشکل دلایل مختلف متابولیکی می تواند داشته باشد.

کبد برای تولید آنزیم ها و تجزیه چربی ها نیازمند مواد مغذی مانند ویتامین های ب، روی، منیزیم و غیره می باشد و کمبود آن ها می تواند در این چرخه اختلال ایجاد کند. از طرفی دیگر ازدیاد بعضی از عناصر مانند آهن و مس موجب اختلال در فعالیت کبد شده و نتیجه آن بروز آکنه می باشد و اگر این مشکل درمان نشود می تواند به بیماری های دیگری مانند کبد چرب نیز ختم شود.

عامل دیگر سطح پایین کلسترول خوب (HDL) و بالای کلسترول بد (LDL) در خون است، کلسترول خوب با اتصال به مولکول کلسترول بد باعث روان شدن و دفع آن از طریق صفرا می شود و زمانی که سطح کلسترول خوب پایین باشد چربی های بد و تری گلیسرید افزایش می یابند که این امر می تواند منجر به چربی بیش از حد پوست، آکنه و حتی سلولیت پوستی شود.

کمبود اسیدهای چرب امگا 3، انتخاب روغن نامناسب برای پخت و پز، عدم ترشح کافی صفرا و عوامل مختلف دیگر باعث کاهش سطح کلسترول خوب و افزایش کلسترول بد می شوند.

2. اختلالات هورمونی

سطح بالای هورمون های تستوسترون، دی هیدروتستوسترون و استروژن می توانند باعث تحریک غدد سباسه (غدد تولید چربی در پوست) شده و عاملی برای ایجاد آکنه و جوش شوند.

3. التهاب در بدن

عامل دیگر می تواند التهاب باشد و پوست بدون آنکه دارای چربی زیادی بوده دچار آکنه می گردد. التهاب باعث خارش و حساسیت پوستی نیز می شود.

عامل آن می تواند کمبود مواد مغذی مانند سلنیوم، ویتامین E و غیره باشد که خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارند و یا ازدیاد مواد معدنی که سطح التهاب و تولید رادیکال های آزاد را افزایش می دهند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که می‌توانند به سلول‌های بدن آسیب برسانند و موجب التهاب گردند.

4. حساسیت به  بعضی مواد غذایی

گاهی نیز بعضی از مواد غذایی باعث آلرژی پوستی و یا تحریک غدد سباسه و در نهایت شکل گیری جوش ها می شوند که شاید خود فرد از این موضوع مطلع نباشد و به آن توجه نکند. بیماران بسیاری داشته ام که طی مشاوره و حذف برخی از اقلام از برنامه غذایی خود شاهد رفع جوش ها در زمان اندکی بوده اند.

5. استرس و هورمون کورتیزول
استرس موجب تغییرات هورمونی و بیوشیمیایی در بدن می شود از جمله این تغییرات افزایش سطح هورمون کورتیزول است. افزایش کورتیزول می تواند باعث التهاب، اختلال در عملکرد سایر هورمون ها، بی خوابی و سایر مشکلات شود.

دلایل دیگری نیز باعث ایجاد جوش و آکنه می شوند که همگی از طریق آزمایشات خون قابل تشخیص می باشند.

تشخیص و درمان

ابتدا باید از طریق آزمایشات میزان مواد معدنی، ویتامین ها و هورمون ها بررسی و علل جوش و آکنه مشخص گردد و گام بعدی رفع عوامل آن به شکل اصولی است نه مصرف قرص های ضد آکنه مانند راکوتان و آنتی بیوتیک ها یا صرفا استفاده از محلول های موضعی که حاوی بنزوئیل پروکساید و اسید سالیسیلیک می باشند. این داروها عوامل متابولیکی ایجاد کننده آکنه را درمان نمی کنند بلکه به عنوان داروهای عمومی شناخته می شوند و تا زمانی که از آن ها استفاده می شود ممکن است مقداری موثر باشند. بسیاری از مصرف کنندگان این داروها عوارضی مانند ریزش مو، خشکی و حساسیت پوست و مشکلات دیگری را تجربه می کنند. به عبارتی مصرف این داروها درمان تخصصی برای رفع جوش و آکنه نمی باشد و هر پزشکی می تواند آنرا تجویز کند.

در برنامه ای که بنده ارائه می کنم بر اساس آزمایشات خون مکمل های مناسب برای تنظیم سطح ویتامین ها، مواد معدنی و هورمون ها توصیه می گردد. این برنامه موجب تنظیم سطح هورمون ها و چرخه متابولیسم چربی ها شده و عوامل ایجاد التهاب را نیز رفع می کند. در کنار مکمل ها، شوینده با PH مناسب، کرم و لوسیون های ضد آکنه صحیح که فاقد مواد مضر می باشند با توجه به سن، جنسیت و میزان چربی پوست انتخاب می گردند.

همچنین بنا به آزمایشات خون  می توان تشخیص داد کدام مواد غذایی برای شما مفید و یا مضر است.

با انجام این درمان در مدت چند هفته پوست شما عاری از آکنه خواهد شد و با تکمیل درمان عوامل ایجاد آکنه بطور کامل درمان می شوند و مجدد دچار آکنه نخواهید شد.
نکته آخر آغاز به موقع درمان است، اگر آکنه و جوش ها به مدت طولانی بر پوست بمانند سبب آسیب به کلاژن (پروتئین ساختاری پوست) و گود رفتگی می شوند. البته درمان هایی برای کاهش جای جوش ها در قالب کرم، دارو و روش های زیبایی پزشکی وجود دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه شروع درمان به صفحه آغاز درمان مراجعه کنید.

21 ساله بعد از 3 ماه

27 ساله بعد از 2 ماه