غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

چه مکمل‌های غذایی هنگام ابتلا به کرونا (کووید-19) مصرف کنیم؟

مکمل‌های غذایی برای کرونا

اگر به کرونا مبتلا شده‌اید و علائم خفیفی دارید و پزشکتان به شما گفته است در خانه استراحت کنید و نیازی به مصرف دارو یا مراقبت‌های بیمارستانی ندارید جهت تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب در بدن و کمک به روند بهبودی خود می توانید از مکمل‌های غذایی زیر استفاده نمایید.

روی (Zinc)

عنصر روی برای فعالیت سیستم ایمنی و تولید گلبول‌‌های سفید ضروری است. بدن از روی برای تولید پروتئین‌ها استفاده می کند. ساختار آنتی بادی‌ها از پروتئین می باشد و ما با مصرف پروتئین و روی به میزان کافی از طریق برنامه غذایی یا مکمل‌های غذایی به بدنمان کمک خواهیم کرد به میزان کافی و سریع آنتی بادی تولید کند.

در هنگام ابتلا به کرونا قرص زینک 10 الی 15 میلیگرم، هر روز همراه با ناهار یک عدد مصرف نمایید.

بررسی‌ها نشان می دهد بیش از 75% از افراد دچار کمبود روی می باشند.

امگا 3 (Omega 3)

یکی از مکمل‌های مفید در هنگام ابتلا به کرونا امگا 3 می باشد. روزانه یک عدد کپسول امگا 3، 1000 میلیگرم همراه با صبحانه مصرف نمایید. امگا 3 کمک به کاهش التهاب در بدن می کند و از عوارض ناشی از بیماری کرونا می کاهد. امگا 3 باعث رقیق شدن خون می گردد و از شانس ایجاد لخته خون نیز می کاهد.

تحقیقات نشان می دهند اکثر افراد در برنامه غذایی خود به میزان زیاد اسیدهای چرب امگا 6 و 9 و به میزان کمی امگا 3 دریافت می‌کنند. ازدیاد اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 9 و نسبت نامتناسب آن‌ها با امگا 3، به خودی خود باعث ایجاد التهاب در بدن می شود و در زمان ابتلا به کرونا این التهاب تشدید می یابد.

توجه کنید اگر از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین، پلاویکس و غیره استفاده می نمایید نباید امگا 3 مصرف کنید زیرا شانس خونریزی داخلی افزایش می یابد.

برند مناسب و با کیفیتی انتخاب نمایید که فاقد جیوه باشد.

حتما بخوانید: بهترین مواد غذایی برای درمان کرونا کدامند؟

ویتامین د (Vitamin D)

تحقیقات فراوان و تایید شده‌ای دال بر اثر ویتامین D در کاهش عوارض شدید بیماری کرونا و کاهش شانس مرگ و میر وجود دارد که مورد تایید سازمان‌ بهداشت جهانی و دیگر موسسات علمی معتبر است.

در گزارش‌های علمی و تایید شده مشاهده گردیده کمبود ویتامین د تاثیر قابل توجه‌ای در افزایش نرخ مرگ و میر و درگیری شدید ریه در مبتلایان به کرونا دارد.

قرص ویتامین د 2000 واحد (Vitamin D 2000IU) هر روز همراه با صبحانه یک عدد مصرف کنید. مصرف همزمان آن با امگا 3، جذب آنرا بالا می برد زیرا ویتامین D ویتامینی محلول در چربی است و برای جذب بیشتر، بهتر است همراه با غذاهای چرب مصرف شود.

ویتامین ث (Vitamin C)

ویتامین ث کمک به تقویت سیستم ایمنی می کند و یک آنتی اکسیدان با خاصیت ضد التهابی قوی است که مصرف آن به بدن در مقابله با ویروس‌ها کمک می کند. بعضی از بررسی‌ها نیز نشان می دهند در صورت درگیری ریه مصرف ویتامین C ممکن است کمک کننده باشد. البته این مطلب تایید شده نیست و نیاز به تحقیقات بیشتر است.

دلیلی بر مصرف دوز بیشتر از 500 میلیگرم در روز نمی باشد. دوز 250 میلیگرم برای اکثر افراد مناسب و کافی است.

حتما بخوانید: هر آنچه باید درباره واکسن آنفولانزا بدانید! آیا واکسن آنفولانزا تاثیری در جلوگیری از کرونا دارد؟

سلنیوم (Selenium)

سلنیوم برای تولید آنزیمی به نام سلن پروتئین و گلوتاتیون پراکسیداز نیاز است. این دو آنزیم اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد را خنثی می کنند. رادیکال‌های آزاد یکی از عوامل اصلی ایجاد التهاب در بدن می باشند که موجب آسیب به سلول‌ها و تضعیف سیستم ایمنی می شوند. بعضی از تحقیقات نشان می دهند مصرف به اندازه سلنیوم و مواد مغذی که خاصیت آنتی اکسیدان و ضد التهاب دارند از درگیری ریه در بیماران مبتلا به کرونا می کاهند.

ملاتونین (Melatonin)

بعضی از افراد هنگام ابتلا به کرونا دچار بی خوابی می شوند و یا طی خواب شب چندین بار می پرند دلیل آن شاید ترس و استرس ناشی از ابتلا به عوارض شدید کوید 19 باشد. توجه کنید در هنگام ابتلا به بیماری بویژه کرونا یکی از گام‌های مهم در درمان، خواب و استراحت کافی و دوری از استرس است.

جهت بهبود کیفیت خواب می توانید هر شب نیم ساعت قبل از خواب یک عدد قرص ملاتونین 3 میلیگرم (Melatonin 3mg) مصرف نمایید. مقالاتی نیز وجود دارد که نشان می‌دهند ملاتونین خاصیت آنتی اکسیدان نیز دارد.

حتما بخوانید: بهترین برندهای بوتاکس کدامند؟

سوالات متداول درباره مکمل‌های غذایی

این مکمل‌ها چه مدت باید مصرف شوند؟

مکمل‌های فوق را از زمان ابتلا یا از زمانی که مشکوک به ابتلا به کرونا می شوید می توانید به مدت 3 الی 4 هفته مصرف نمایید.

آیا می توانم دوز بیشتری از ویتامین‌ها و مواد معدنی ذکر شده مصرف نمایم؟

لطفا توجه کنید مصرف بیشتر ویتامین‌ها و مواد معدنی به هیچ عنوان به معنی تقویت بیشتر سیستم ایمنی نمی باشد و توصیه به مصرف دوز بیش از موارد ذکر شده نمی شود مگر با نظر پزشک.

اگر به بیماری خاصی مبتلا می باشید و یا دارو مصرف می‌کنید حتما قبل از مصرف مکمل‌ها با پزشک خود مشورت نمایید. ممکن است این مکمل‌ها با بعضی از داروها تداخل عملکرد داشته باشند.

لطفا توجه کنید مصرف مکمل‌های غذایی به معنی پیشگیری از ابتلا به کرونا نمی باشد. حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، زدن واکسن و دوری از تجمعات راه پیشگیری از بیماری کوید 19 است.

حتما بخوانید: چگونه از ابتلا به ویروس HPV و زگیل تناسلی جلوگیری کنیم؟