غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

برنامه غذایی مناسب برای بیماران مبتلا به کرونا چیست؟

برنامه غذایی برای کرونا

سوال بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا یا کسانی که بیمار کرونایی دارند این است که چه مواد غذایی، مکمل‌های غذایی و گیاهان دارویی مصرف کنند که باعث تقویت سیستم ایمنی شود و کمک به بهبود سریعتر آن‌ها نماید.

متاسفانه گاها اطلاعات نادرست و غیر علمی توسط افراد سودجو در فضای مجازی منتشر می شود که می تواند باعث گمراهی و حتی به خطر افتادن دیگران شود. کماکان بعضی از گروه‌ها مطالب بی اساس و غیرعلمی ضد واکسن و ضد مکمل‌های غذایی منتشر می کنند به عنوان مثال می‌گویند ویتامین D یا زینک (عنصر روی) برای بیماران مبتلا به کرونا مضر است، در صورتی که مصرف آنها می تواند مفید باشد و تحقیقات فراوان و تایید شده‌ای در این زمینه وجود دارد. در این مقاله به توضیح درباره رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به کرونا و رعایت نکات ضروری می‌پردازیم که پایه و اساس علمی دارند.

چند نکته مهم درباره تغذیه در زمان ابتلا به کوید 19

1. تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش دهید اما حجم غذا در هر وعده را کاهش دهید. مثلا به جای 3 وعده غذا، 5 وعده غذای سبکتر مصرف کنید. همچنین غذاهایی را انتخاب کنید که هضم آن‌ها دشوار نباشد. دلیل آن این است که هضم غذا نیازمند صرف انرژی است و پرخوری باعث فشار به سیستم گوارش و صرف انرژی مازاد می شود. در هنگام مریضی باید انرژی را در اختیار سیستم ایمنی قرار دهیم تا با بیماری مقابله کند.

2. مایعات بویژه آب به میزان کافی بنوشید. 8 الی 10 لیوان آب در روز مقدار مناسبی است. نوشیدن آب کمک به کاهش فشار و التهاب در کبد و کلیه‌ها می کند و در صورت ابتلا به تب کمک به پایین آمدن دمای بدن نیز می کند. آب معدنی یا آب تصفیه شده به روش RO آب مناسب برای نوشیدن می باشند. از نوشیدن آب شیر بطور مستقیم خودداری کنید.

حتما بخوانید: چه دوزی از ویتامین D و ویتامین C هنگام ابتلا به کرونا مصرف کنیم؟

3. آنتی بادی و بسیاری از آنزیم‌ها و هورمون‌ها از پروتئین ساخته می شوند پس به میزان کافی پروتئین مصرف کنید. بهتر است تمام وعده‌های غذایی حاوی مقداری پروتئین باشند. منابع پروتئین خوب عبارتند از تخم مرغ به ویژه سفیده آن، گوشت مرغ، بوقلمون، بلدرچین، ماهی و گوشت قرمز. پروتئین‌های گیاهی مانند عدس، لوبیا قرمز و سویا نیز مناسبند.

اگر حین بیماری اشتها ندارید سایر غذاها را حذف کنید اما پروتئین به میزان کافی مصرف کنید. مثلا یک سیخ جوجه کباب میل کنید. اهمیت مصرف پروتئین بسیار بالا است.

4. در روز 2 الی 3 وعده میوه وسبزیجات تازه مصرف کنید آن‌ها حاوی ویتامین ث و مواد آنتی اکسیدان بوده که باعث تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب در سلول‌ها می شوند. گزینه‌های مناسب پرتقال، نارنگی، لیموترش و لیمو شیرین، هویج، انبه و غیره می‌باشند. اگر اشتها ندارید می توانید آب میوه میل کنید.

5. نکته بسیار مهم حذف مواد قندی و شیرین است. شکلات، شیرینی‌ها، کیک، قند و شکر را کامل حذف کنید. مواد قندی باعث تضعیف سیستم ایمنی می شوند.

جمع بندی: اگر اشتهای شما هنگام بیماری مثل همیشه است همه موارد ذکر شده را مصرف کنید. اگر بی اشتها شده‌اید پروتئین دو وعده و دو لیوان آب میوه در روز را حتما مصرف کنید.

6. دو الی سه حبه سیر مصرف کنید. سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی است. گرچه آنتی بیوتیک‌ها تاثیری بر بیماری کوید-19 ندارند اما باعث می شوند از عفونت‌های ثانوی جلوگیری شود. بیشترین خاصیت سیر به شکل خام آن می باشد.

حتما بخوانید: هر آنچه باید درباره واکسن آنفولانزا بدانید! آیا واکسن آنفولانزا تاثیری در جلوگیری از کرونا دارد؟

7. در حد اعتدال زنجبیل یا دمنوش آنرا مصرف کنید. زنجبیل حاوی ترکیبی بنام جینجرول است این ماده کمک به کاهش التهاب و بدن درد می کند. تحقیقی در دانشگاه علوم ورزشی تایلند بروی 30 ورزشکار رشته بوکس تایلندی نشان می دهد مصرف 4 گرم زنجبیل در روز تاثیر قابل توجهی در بهبود التهاب و آسیب‌های عضلانی در این ورزشکاران داشته است. التهاب، بدن درد و کوفتگی عضلات از علائم کرونا می باشند که مصرف زنجبیل در رفع آن‌ها می تواند مفید واقع شود.

8. اگر دچار بی خوابی می شوید هر شب قبل از خواب دمنوش بابونه مصرف کنید.

چند نکته مهم که همه باید هنگام ابتلا به کرونا رعایت کنند

*** خواب و استراحت از اصول مهم در مقابله با بیماری کرونا است. چنانچه بعد از چند روز احساس کردید حالتان بهتر شده است از انجام فعالیت‌های بدنی و روزانه یا ورزش جدا خودداری کنید. بسیاری از افراد بعد از کمی احساس بهبودی فعالیت روزانه خود را شروع می کنند و این امر می تواند باعث ضعیف بدن و عود مجدد بیماری گردد. 14 روز کامل در منزل استراحت کنید و اصول قرنطینه را رعایت نمایید تا هم سلامتی کامل خود را بازیابید و هم دیگران را مبتلا نکنید.

*** داشتن تب تا 4 روز ابتدایی بیماری طبیعی است اما اگر بعد از 4 روز تب ادامه دار باشد حتما باید با پزشک مشورت کنید و وضعیت شما تحت نظر باشد. تب طولانی می تواند نشانه‌ای از درگیر شدن ریه و شدت بیماری باشد.

*** از استرس دوری کنید. استرس سیستم ایمنی را تضعیف می کند و باعث افزایش سطح هورمون کورتیزول می شود. هورمون کورتیزول باعث افزایش التهاب در بدن می شود. در حین ابتلا به کرونا درگیری‌های فکری خود را کنار بگذارید و در آرامش استراحت کنید.

حتما بخوانید: چگونه از ابتلا به ویروس HPV و زگیل تناسلی جلوگیری کنیم؟

*** در صورت امکان دستگاه اکسیمتر (Oximeter) تهیه کنید و روزی 3 بار سطح اکسیژن خود را اندازه گیری کنید. اکسیژن مناسب بالای عدد 93 است و چنانچه سطح اکسیژن زیر عدد 93 باشد حتما باید به پزشک مراجعه نمایید. سطح پایین اکسیژن می تواند نشانه‌ای از درگیری ریه باشد.

اکسیمتر از برندهای معتبر خریداری کنید مانند بیورر (Beurer) و سایر برندهای شناخته شده. برندهای نامعتبر و ناشناخته دقیق و قابل استناد نمی باشند.