غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

بهترین شامپو ضد شوره سر کدام است؟

anti dandruff

کدام شامپو ضد شوره مناسب شما است؟ آیا شامپوهای ضد شوره درمان کننده شوره سر می باشند؟ چگونه باید از شامپو ضد شوره استفاده نمود و رعایت چه نکاتی کمک به کاهش شوره سر می کنند؟

انواع مختلفی از شامپوهای ضد شوره در بازار و داروخانه ها وجود دارند که تقریبا مکانیزم عمل آن ها مشابه هم می باشند، نکته نخستی که باید به آن توجه داشته باشید این است که شامپو ضد شوره درمان کننده شوره سر نمی باشد بلکه تا زمانی که از آن استفاده می کنید کمک به کاهش و کنترل شوره سر می کند و باید در کنار مصرف آن علل شوره سر توسط پزشک متخصص ریشه یابی و درمان مناسب تجویز گردد.

شوره سر چیست؟

شوره سر سلول های مرده پوست است که از پوست سر جدا می شوند. شوره سر می تواند به دلیل خشکی بیش از حد پوست و یا بدلیل بیماری های مزمن پوستی ایجاد شود. هم خشکی پوست و هم بیماری های پوستی موجب التهاب و خارش و در نهایت پدید آمدن شوره می شوند. رنگ پوسته های جدا شده از سر یا همان شوره سفید و یا گاها مایل به کرم و زرد می باشد.

حتما بخوانید: شامپو ضد ریزش مو چقدر در جلوگیری از ریزش موها موثر است؟

شامپو ضد شوره:

ترکیباب متداول در شامپوهای ضد شوره عبارتند از:

مشتقات روی(Zinc Pyrithione): این ترکیب باعث از بین رفتن قارچ مالاسزیا می شود که محققین بر این باورند که یکی از عوامل رایج در ایجاد شوره سر می باشد، همچنین معمولا افراد مبتلا به شوره سر دچار کمبود عنصر روی و ازدیاد عنصر مس می باشند.

ازدیاد عنصر مس می تواند به دامنه گسترده ای از بیماری های مختلف از جمله ریزش مو، شوره سر، خارش و التهاب پوست، اگزما و غیره منجر شود.

اسید سالیسیلیک(Salicylic Acid): این ماده باعث نرم شدن لایه بیرونی پوست سر می شود و هنگام شستشوی موها کمک به برداشته شدن سلول های مرده می کند، مکانیزمی که شامپوهای معمولی قادر به انجام آن نمی باشند، اگر با مصرف شامپو ضد شوره که حاوی اسید سالیسیلیک بوده خشکی بیش از حد پوست و موها را تجربه می کنید می توانید بعد از شستشوی موها از نرم کننده مناسب استفاده نمایید.

سولفید سلنیوم(Selenium Sulfide): این ترکیب سرعت تولید سلول های جدید پوستی را کاهش می دهد و همچنین کمک به از بین بردن قارچ های پوستی می کند.

کتوکونازول(Ketoconazole): شامپوهای کتوکونازول نیز دارای خاصیت ضد قارچ و باکتری بسیار قوی می باشند و اگر عامل شوره سر قارچ و باکتری باشد در کاهش شوره سر بسیار موثر خواهند بود.

همه این ترکیبات و یا به عبارتی همه شامپوهای ضد شوره مناسب همه افراد نمی باشد برای مثال شامپو ضد شوره ای که حاوی سولفید سلنیوم باشد برای کسانی که دارای موهای بلوند و یا رنگ روشن بوده مناسب نیست زیرا باعث از بین رفتن رنگ تارهای مو و سفیدی آن ها می شود.

پزشک متخصص با توجه به علت شوره سر مشخص می کند کدام شامپو ضد شوره مناسب چه شخصی است.

در ضمن اکثر شامپوهای ضد شوره نباید در دوران بارداری و شیردهی استفاده شوند. قبل از مصرف هر نوع شامپو ضد شوره به دقت بروشور آنرا مطالعه کنید.

حتما بخوانید: علت ریزش ابروها چیست و آیا قابل درمان است؟

طریقه مصرف شامپوهای ضد شوره:

معمولا توصیه می شود از شامپوهای ضد شوره به شکل روزانه و یا یکروز درمیان استفاده شود البته شامپوی کتوکونازول استثنا است و صرفا باید 2 بار در هفته از آن استفاده نمود.

شامپو ضد شوره را باید به آرامی بروی سر خود ماساژ دهید و اجازه دهید کف آن برای مدت حدقل 5 دقیقه بر سرتان بماند و سپس آبکشی کنید.

در بدو ورود به حمام می توانید سر خود را با شامپو ضد شوره شسته و سپس به شستشوی سایر قسمت های بدن بپردازید تا زمان کافی برای ماندن کف شامپو بر سرتان ایجاد شود و در انتها اقدام به آبکشی کنید.

اگر با مصرف روزانه شامپو ضد شوره، میزان شوره و علائمی مانند خارش سر افزایش یافت مصرف آنرا به 2 الی 3 بار در هفته کاهش دهید. همچنین اگر بعد از گذشت مدتی، شامپو تاثیر و خاصیت اولیه خود در کاهش شوره سر را از دست داد آنگاه باید برند و نوع دیگری از شامپو ضد شوره را انتخاب کنید.

در ضمن اگر بعد از چند هفته مصرف شامپو ضد شوره تاثیری در بهبود وضعیت خود مشاهده نکردید حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

حتما بخوانید: علت سفیدی زودرس موها چیست و برای جلوگیری از آن چه باید کرد؟

نام برخی از برند های مناسب از شامپوهای ضد شوره عبارتند از:

Head & Shoulders, Clear, Phyto Paris, Klorane, L'Oreal, Alpecin

چند توصیه جهت کمک به کنترل شوره سر:

1. سعی کنید به طور روزانه موهای خود را با یک شامپوی ملایم شستشو دهید. شامپوهای حاوی روغن درخت چای جهت افزایش نرمی و لطافت پوست و کاهش شوره سر بسیار مفید می باشند، اگر دارای پوستی خشک می باشید توصیه می شود بعد از شامپو کمی از نرم کننده استفاده کنید.

2. هنگام شامپو کردن به آرامی موهای خود را شستشو دهید و از خاراندن سر با نوک انگشتان و یا فشار بیش از حد خودداری کنید.

3. مصرف قرص روی(زینک پلاس) و مکمل امگا 3 زیر نظر پزشک، هم برای شوره سر و هم برای سلامت مو و پوست مفید و ضروری است.

4. از مصرف مواد شیمیایی حالت دهنده مانند انواع ژل و اسپری و غیره تا جای ممکن خودداری نمایید.

5. روغن های نارگیل، کرچک و روغن جوجوبا حاوی اسیدهای چرب امگا 6، ویتامین E، اسید گاما لینولنیک و سایر مواد مغذی ضد التهاب و ضد قارچ می باشند، اگر علت شوره سر خشکی پوست باشد استعمال این روغن ها بر پوست سر 1 الی 2 بار در هفته بسیار مفید و موثر در کاهش شوره و حتی درمان آن می باشد.

حتما بخوانید: آیا می دانستید ویتامین E مهمترین ویتامین برای پوست و مو است؟

طریقه مصرف این روغن ها:

هفته ای 1 الی 2 مرتبه می توانید مقداری(1 الی 2 قاشق غذا خوری) از روغن نارگیل، کرچک و یا جوجوبا و یا ترکیبی از آن ها را به پوست سر خود مالیده و برای چند دقیقه با نوک انگشتان به آرامی ماساژ دهید، سپس یک کلاه حمام و یا کیسه پلاستیکی بروی سر خود گذاشته و برای مدت یک و نیم الی 2 ساعت اجازه دهید روغن بروی سر شما مانده تا کاملا جذب شود و سپس می توانید استحمام نمایید.

حتما بخوانید: با مصرف ویتامین ث به پوست و جوانی خود خدمت کنید

6. کاهش مصرف ادویه های تند، چربی های مضر مانند انواع سس، نوشیدنی های حاوی الکل، استعمال دخانیات و هر آنچه باعث تحریک کبد می شود در بهبود شوره سر موثر می باشد.