غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

آیا مصرف آنتی بیوتیک موجب ریزش مو می گردد و راه مقابله چیست؟

آنتی بیوتیک

ممکن است پزشکتان برای بیماری فعلی شما نوعی آنتی بیوتیک تجویز کند، دوره معمول مصرف آنتی بیوتیک ها با توجه به نوع عفونتی که به آن مبتلا شده اید و تشخیص پزشک معمولا 5 الی 10 روز است. اکثر بیماران با مصرف آنتی بیوتیک مشکلی را تجربه نمی کنند اما آن دسته از افراد که مستعد ریزش مو بوده ممکن است با مصرف آنتی بیوتیک بعد از چند روز شاهد ریزش مو باشند. همچنین در مواردی که به دلیل عفونت گسترده و مزمن بیمار باید برای مدت طولانی مصرف آنتی بیوتیک را ادامه دهد غالبا عوارضی مانند خستگی، ضعف، مشکلات گوارش، ریزش مو و غیره مشاهده می شود.

چرا مصرف آنتی بیوتیک ممکن است موجب ریزش مو گردد؟

با مصرف آنتی بیوتیک علاوه بر باکتری هایی که موجب عفونت در بدن شده اند باکتری های مفید نیز مورد حمله قرار گرفته و از بین می روند. به عنوان مثال در معده و روده های انسان هزاران باکتری مفید وجود دارند که کمک به هضم غذا می کنند، این باکتری ها مقداری بیوتین نیز تولید می نمایند.

بیوتین یکی از ویتامین های گروه ب است که به نام ویتامین H که مخفف Hair(مو) است شناخته می شود، بیوتین برای تکثیر سلول ها از جمله سلول های فولکول های مو و به دنبال آن برای رشد موها ضروری می باشد.

حتما بخوانید: دلایل شایع ریزش مو در زنان کدامند و چگونه تشخیص داده می شوند؟

وقتی تعداد باکتری های مفید در روده ها با مصرف آنتی بیوتیک کاهش یابند دیگر به مقدار کافی بیوتین در بدن تولید نمی شود و فرد به نوعی دچار کمبود آن می گردد، بیوتین جزء ویتامین های محلول در آب است و بدن نمی تواند آنرا ذخیره کند.

این ویتامین برای تولید انرژی، آزاد شدن انسولین در خون و تنظیم اشتها، متابولیزم چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها مورد استفاده قرار می گیرد و کمبود آن می تواند عوارضی مانند بی اشتهایی و ضعف، ریزش و نازکی تارهای مو را به همراه داشته باشد.

به منظور جلوگیری از کمبود بیوتین حین مصرف آنتی بیوتیک ها توصیه می شود در برنامه غذایی خود مقدار بیشتری منابع بیوتین از قبیل تخم مرغ، هویج، چغندر، بادام، گردو و سایر مغزها، شیر گاو و بز، انواع توت، پیاز و آووکادو اختصاص دهید و یا می توانید از مکمل های غذایی آن که حاوی 300 الی 1000 میکروگرم بیوتین بوده به شکل روزانه استفاده نمایید.

بعد از پایان دوره آنتی بیوتیک نیز به منظور تکثیر سریعتر باکتری های مفید در روده ها توصیه می شود از مکمل های غذایی پروبیوتیک(Probiotic) و یا مواد غذایی غنی شده با پروبیوتیک ها مانند شیر، ماست و سایر لبنیات به مدت چند هفته استفاده کنید.

مصرف آنتی بیوتیک و کمبود ویتامین کا(K)

ویتامین کا نیز یکی دیگر از ویتامین هایی است که توسط باکتری های روده تولید می شود البته این ویتامین در مواد غذایی از قبیل سبزیجات، حبوبات و مغزها نیز وجود دارد.

ویتامین کا نقش مهمی در انعقاد خون ایفا می کند، اگر به اختلال در جذب این ویتامین و مشکلات انعقاد خون مبتلا می باشید و باید برای مدت طولانی آنتی بیوتیک مصرف کنید حتما با پزشک خود در این باره مشورت نمایید.

حتما بخوانید: نقش ویتامین ث در مقابله با عفونت در بدن و سلامت پوست و مو چیست؟

کمبود ویتامین B12 و مصرف آنتی بیوتیک

دستگاه گوارش باید از سلامت کامل برخوردار باشد تا این ویتامین حیاتی به درستی جذب شود، به عنوان یک قاعده کلی با افزایش سن به ویژه در افراد بالای 50 سال جذب این ویتامین از طریق دستگاه گوارش کاهش می یابد و بسیاری از افراد بالای 50 سال نیازمند استفاده از مکمل های غذایی ویتامین ب 12 و یا شکل تزریقی آن می باشند.

اگر دوره آنتی بیوتیک شما طولانی و بیش از 14 روز می باشد و سنتان نیز بالای 50 سال است توصیه می شود با مشورت با پزشک از مکمل های ب کمپلکس استفاده نمایید.

ویتامین ب12 برای تولید انرژی، گلبول های قرمز خون، فعالیت مغز و سیستم اعصاب مرکزی مورد نیاز است.

حتما بخوانید: درمان ریزش مو با پی آر پی(PRP) تبلیغات است یا واقعیت؟

چند توصیه درباره مصرف آنتی بیوتیک ها:

از مصرف آنتی بیوتیک ها بدون نظر پزشک جدا خودداری کنید.

حتما دوره آنتی بیوتیک را کامل بگذرانید حتی اگر علائم بیماری شما بهبود یافته است، عدم تکمیل دوره مصرف موجب مقاوم شدن باکتری ها می شود و ممکن است مجددا عفونت نیز برگردد و نیاز به مصرف آنتی بیوتیک قویتر و به مدت طولانی تر باشد.

دارو را سر وقت مصرف کنید و سعی کنید هیچ وعده ای را فراموش ننمایید.

بعضی از داروها و مکمل های غذایی مانند آنتی اسیدها، کلسیم و غیره جذب آنتی بیوتیک ها را کاهش می دهند و نباید همزمان با هم مصرف شوند. برای اطلاعات بیشتر در این باره بروشور داخل جعبه داروها را به دقت مطالعه کنید.

قبل از مصرف آنتی بیوتیک اگر به بیماری خاصی مبتلا می باشید و یا به بعضی از داروها مانند پنی سیلین حساسیت دارید حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.

بعد از پایان دوره آنتی بیوتیک به مدت یک الی دو هفته از مکمل های غذایی پروبیوتیک و ب کمپلکس استفاده نمایید.

حتما بخوانید: با نقش ویتامین E در تقویت سیستم ایمنی آشنا شوید!