غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

استرس چگونه به بدن ما آسیب وارد می کند؟

stress

بدن انسان طوری ساخته شده که به استرس واکنش نشان می دهد، گاهی استرس می تواند مفید بوده و باعث آمادگی انسان برای مقابله با خطر می شود، هنگام استرس میزان ترشح برخی از هورمون ها و قند خون افزایش می یابد که سبب افزایش انرژی و آمادگی بدن برای مقابله با خطر می شود.

استرس زمانی مضر است که شخص بیش از حد و برای مدت طولانی گرفتار آن شود و بدن فرصت کافی برای استراحت و بازسازی خود را نداشته باشد. استرس به هر شکل اعم از مشکلات عاطفی، اقتصادی، تفکر زیاد، زندگی در شهر های شلوغ و پر سر و صدا، کم خوابی و غیره می تواند موجب تخریب بدن به اشکال مختلف گردد.

حتما بخوانید: فواید قرص و کپسول های امگا 3 چیست و چه مقدار باید مصرف کنیم؟

وقتی تحت استرس قرار می گیریم چه تغییرات بیوشیمیایی و فیزیکی در بدن ما رخ می دهد:

1. وقتی تحت استرس قرار می گیرید غده هیپوتالاموس در مغز از طریق آزاده سازی یک محرک شیمیایی در خون و همچنین ارسال سیگنال عصبی سبب تحریک غدد آدرنال(فوق کلیوی) می شود. در این موقع غدد آدرنال چندین هورمون از قبیل کورتیزول را در خون آزاد کرده که سبب افزایش قند و فشار خون می شود. ترشح این هورمون سبب مصرف مقدار زیادی از عناصر روی، ویتامین ث و گروه ب می گردد و سپس بدن برای کاهش فشار خون به مصرف مقداری از عنصر منیزیم می پردازد، استمرار استرس سبب مصرف بیشتر این عناصر و در نهایت تخیله ذخایر بدن می گردد، بیش از 100 آنزیم در بدن برای ترشح نیاز به عنصر روی و بیش از 400 آنزیم نیاز به منیزیم دارند، نشانه های کمبود این عناصر در بدن عبارتند از: کاهش انرژی، کاهش تولید آنزیم های گوارشی و به دنبال آن بروز مشکلات مرتبط با گوارش، افزایش فشار خون، ریزش مو و غیره. همچنین استمرار استرس سبب تضغیف غدد آدرنال و بروز مشکلات مرتبط با آن از قبیل: خستگی مفرط، کاهش ایمنی بدن و مشکلات عصبی می گردد.

حتما بخوانید: آیا می دانستید بیش از 70 درصد از مردم کمبود ویتامین D دارند؟

2. تمایل زیاد به خوردن مواد قندی و چربی: تحقیقات نشان می دهند آزاد شدن بیش از حد هورمون کورتیزول در خون سبب افزایش تمایل انسان به خوردن مواد قندی و چربی می شود. محققان بر این باورند ازدیاد این هورمون فعالیت بخشی از مغز را که مسئولیت کنترل اشتها را برعهده دارد برای چندین ساعت مختل کرده و فرد بعد از آنکه تحت استرس قرار گرفت به خوردن بی رویه مواد غذایی به ویژه چربی و مواد قندی می پردازد.

3. اضافه شدن وزن: معمولا بعد از آنکه فرد تحت استرس قرار می گیرد و به واسطه واکنش های فیزیکی و بیوشمیایی که در بدن رخ می دهد احساس خستگی می کند و متقابلا برای مدتی از انجام فعالیت های بدنی اجتناب می نماید، در این حالت تمام مواد غذایی به چربی تبدیل شده و باعث افزایش وزن می گردد.

حتما بخوانید: با مصرف ویتامین ث به اندازه کافی از سرعت پیری بدنتان بکاهید!

4. افزایش خطر سکته قلبی: تحقیقات در اروپا بروی 200000 کارمند نشان می دهد آنهایی که سمت های پر استرس داشته اند نسبت به سایرین 23% بیشتر دچار سکته قلبی شده اند.

5. سر درد: هورمون هایی که باعث واکنش بدن به استرس می شوند از قبیل آدرنالین و کورتیزول سبب تغییراتی در عروق می گردند که سردرد های شدید و گاهی حملات میگرنی را به دنبال خواهد داشت.

6. کاهش حافظه: ازدیاد ترشح هورمون ها حین استرس با مولدهای شیمیایی که انتقال دهنده پیام های عصبی بین سلول های مغزی هستند تداخل عمل دارند و سبب می شوند که فرد تا مدتی نتواند به درستی فکر و تصیمیم گیری نماید.

حتما بخوانید: اگر شهرتان هوای آلوده دارد حتما ویتامین E مصرف کنید!