غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

عوارض خود ارضایی چیست؟ آیا خود ارضایی سبب ریزش مو می شود؟

selfhelping

متاسفانه خود ارضایی(استمناء) یک عمل رایج در بین بسیاری از افراد بویژه در بین نوجوانان و جوانان است، تحقیقات نشان می دهند بر خلاف تصور عام عمل خود ارضایی در بین زنان نیز به مانند مردان رایج بوده و بسیاری از خانم ها نیز به آن مبادرت می ورزند. به دلیل کمبود اطلاعات و عدم آموزش، بیشتر افراد از عوارض جانبی خود ارضایی مطلع نمی باشند و ممکن است با تکرار بیش حد این عمل صدمات جبران ناپذیر جسمانی و روانی را به خود تحمیل کنند.

برخی از عوارض خود ارضایی عبارتند از: ضعف و کمبود انرژی، افسردگی، کاهش توان فکری و حافظه، حواس پرتی، ریزش مو، ناتوانی جنسی.

البته این عوارض معمولا زمانی گریبان گیر فرد می شوند که بیش از حد مبادرت به این عمل بورزد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

حتما بخوانید: با نحوه، میزان مصرف و عوارض قرص ویاگرا (Viagra) آشنا شوید!

آیا خود ارضایی موجب ریزش مو در مردان می شود؟

وقتی فردی یک رابطه جنسی صحیحی را تجربه می کند هم به لحاظ روانی و هم جسمانی ارضاء می شود، نیاز جنسی فقط به بعد جسم محدود نمی شود بلکه بخش مهمی از آن با ذهن و روان انسان ارتباط دارد. بعد از یک رابطه جنسی صحیح میزان هورمون های جنسی و ناقل های عصبی محرک در مغز کاهش می یابند و در قبال آن بر میزان هورمون های پرولاکتین و کورتیزول افزوده می شود که این امر موجب حس آرامش، رضایت و نشاط می گردد و به دنبال آن فرد تا مدتی نیاز به رابطه جنسی نخواهد داشت.

اما در عمل خود ارضایی صرفا فرد به لحاظ فیزیکی(جسمی) تخلیه شده و نه از لحاظ روانی و ذهنی و این مسئله باعث عدم تعادل بین نیاز جسم و روان می گردد به عبارتی خود ارضایی باعث تشنگی بیشتر فرد به لحاظ روانی به رابطه جنسی می شود که این امر سبب شده فرد بیشتر و بیشتر به عمل خود ارضایی مبادرت بورزد که به آن اعتیاد به خود ارضایی گویند و بیشتر در مردان مجرد زیر 25 سال شایع است.

حتما بخوانید: علت انزال زودرس چیست و آیا درمانی برای زود انزالی وجود دارد؟

بدن مردان برای تولید اسپرم و هورمون تستوسترون(هورمون جنسی در مردان) نیازمند مواد مغذی مختلفی از قبیل پروتئین، روی(زینک)، کلسیم، منیزیم، ویتامین ای، ث و غیره می باشد، استمرار به خود ارضایی و خروج بیش از حد اسپرم موجب تخلیه بدن از مواد مغذی ذکر شده می گردد که عوارضی از جمله ریزش مو را به همراه خواهد داشت.

از طرفی دیگر با هر بار انزال تغییراتی در سیستم هورمونی بدن رخ می دهد که یکی از مهمترین آنها تبدیل هورمون تستوسترون به دی هیدروتستسترون(DHT) است. تجمع هورمون DHT موجب تضعیف فولکوهای مو و به دنبال آن ریزش مو می گردد، طبق گزارش انجمن ریزش مو در آمریکا ازدیاد هورمون DHT یکی از شایعترین علل ریزش مو در مردان می باشد. انزال بی رویه چه در قالب خود ارضایی و چه در قالب رابطه جنسی می تواند موجب تشدید ریزش مو در برخی مردان گردد.

همچنین خود ارضایی سبب تحریک غده سباسه شده که منجر به افزایش چربی پوست صورت و سر می شود، چربی بیش از پوست یکی از عوامل ریزش مو، جوش و آکنه می باشد.

حتما بخوانید: آیا کوتاه کردن موها و یا تراشیدن سر از ریزش مو جلوگیری می کند؟

خود ارضایی و رابطه آن با ناتوانی جنسی در مردان:

برخی تحقیقات حاکی از آن است افرادی که در جوانی و نوجوانی به شکل افراطی مبادرت به خود ارضایی می کنند در سنین بالاتر شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری های دستگاه تناسلی از قبیل ناتوانی جنسی، انزال زودرس و اختلالات نعوظ خواهند داشت.

تحقیقی بروی 1000 مرد بالای 38 سال سن که مبتلا به ناتوانی جنسی بوده توسط گروه پزشکی مدیکال پلاس در سال 2014 صورت گرفت، 80 درصد از این مردان اظهار داشتند که در دوران نوجوانی به شکل افراطی مبادرت به خود ارضایی می کردند، محققین پزشکی بر این باورند ممکن است ارتباطی بین خود ارضایی و ابتلا به ناتوانی جنسی در سال های بعد از جوانی وجود داشته باشد.

همچنین بدن برای تولید اسپرم(منی) از عنصر روی استفاده می کند و کمبود این عنصر می تواند به مشکلاتی از قبیل کاهش حجم اسپرم و تمایلات جنسی در مردان ختم شود.

حتما بخوانید: روش صحیح استفاده از کرم و اسپری‌های تاخیری مردان چیست؟

سوال متداول؛ چه میزان رابطه جنسی و دفعات انزال برای مردان مناسب و بی ضرر است؟

سن، وضعیت بدن، ژنتیک، میزان انرژی مصرفی و فعالیت های بدنی در روز و نوع تغذیه باعث می شوند نیاز هر فرد به رابطه جنسی متفاوت باشد، اما بطور میانگین 3 بار در هفته برای افراد زیر 25 سال و 2 بار برای افراد بالای 25 سال میزانی منطقی و معقول به نظر می آید.

سایر عوارض جانبی خود ارضایی:

زیاده روی در استمناء موجب تجزیه پروتئین های ذخیره در عضلات و دفع کلسیم از بدن می گردد که طیف وسیعی از مشکلات را به همراه خواهد داشت از جمله می توان به تضعیف عضلات، کاهش وزن، درد مفاصل، پوکی استخوان و تخریب زود هنگام دندان ها اشاره نمود.

خود ارضایی موجب افزایش بیش از حد هورمون کورتیزول و به دنبال آن کاهش هورمون های دی هیدرواپی آندروسترون(DHEA)، هورمون رشد(HGH) و تستسترون (Testosterone) می گردد، این هورمون ها وظایف بسیار مهمی در بدن از جمله تولید انرژی، سنتز پروتئین، تنظیم قوای جنسی، سیستم ایمنی و قدرت عضلات را بر عهده دارند. افسردگی، بی قراری و استرس، تاخیر در رشد، بلوغ زودرس و یا دیررس، ضعف و ابتلای مکرر به بیماری ها از عوارض عدم تعادل هورمون های ذکر شده است.

حتما بخوانید: بهترین روش کاشت مو کدام است؟

تاثیرات منفی خود ارضایی بر ذهن و روان انسان:

بسیاری از افراد بعد از خود ارضایی احساس گناه و پشیمانی می کنند شاید دلیل این امر باورهای مذهبی، فرهنگی و یا حتی شنیده ها از عوارض جانبی این عمل باشد. به هر دلیل، این حس پشیمانی موجب دوگانگی ذهنی و آسیب به روان فرد می گردد. از طرفی فرد برای تخلیه نیاز جنسی خود مجبور به استمناء است و از طرفی باور دارد که خود ارضایی عملی نادرست است، این دوگانگی به مرور زمان موجب مشکلات رفتاری از قبیل افسردگی، سر افکندگی، عدم اعتماد نفس، پرخاشگری، استرس و اضطراب خواهد شد.

استمرار به خود ارضایی مغز و بیوشیمی بدن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، دلیل آن هم این است که این عمل موجب تولید بیش از حد هورمون های جنسی و ناقل های عصبی در مغز می گردد.

تولید بیش از حد فاکتورهای ذکر شده موجب خستگی بدن و ذهن و بروز مشکلاتی مانند کمبود انرژی، مشکلات بینایی، درد در کمر، لگن و بیضه ها می گردد و البته با ترک آن به مرور این مشکلات نیز بهبود می یابند.

حتما بخوانید: آیا واقعا محلول ماینوکسیدیل باعث رویش مجدد موها می شود؟

عوارض خود ارضایی در دختران و زنان:

خود ارضایی بیش از حد در زنان نیز چه به شکل تحریک خارجی(کلیتوریس) و چه تحریک داخلی(استفاده از شیء) ممکن است منجر به بی اختیاری در ادرار گردد، از آنجا که مجرای ادرار در زنان کوتاه است، تحریک بیش از حد کلیتوریس موجب تحریک بخش انتهایی اعصاب مجاری ادرار می گردد و اگر این عمل به وسیله شیء انجام گیرد موجب تحریک اعصاب منتهی به مثانه می شود و به مرور ممکن است باعث بروز اختلال در اعصاب پاراسمپاتیک مجاری ادرار، مثانه و بی اختیاری در ادرار به ویژه با تحریک جنسی و یا در زمان ارگاسم گردد.

حتما بخوانید: درمان ریزش مو با الگوی مردانه (آندروژنیک) با گیاه نخل اره ای

راه های جلوگیری از خود ارضایی:

از آنجا که معمولا برای اولین بار نوجوانان در سن بلوغ اقدام به استمناء می کنند آموزش در این مقطع سنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بسیاری از نوجوانان به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از عوارض جانبی استمناء و یا به تشویق دوستان و همکلاسیان خود اقدام به این عمل می کنند.

استمناء بویژه در سن بلوغ دارای قدرت اعتیاد بالاست و حتی ممکن است نوجوانی با یکبار انجام آن دچار وابستگی گردد به همین جهت آموزش توسط والدین و مسئولان در مدارس حائز اهمیت است.

در بسیاری از مواقع خود ارضایی صرفا برای رفع نیاز جنسی نمی باشد بلکه دلیل آن تحریک بیش از حد فرد بوده، مشاهده فیلم ها و عکس های خیر اخلاقی می توانند باعث تشدید تحریک گردند، از اینرو کنترل دسترسی نوجوانان به اینترنت، راهنمایی و صحبت با آنان در این زمینه الزامی می باشد.

برخی از افراد نیز بصورت ژنتیکی دارای طبعی گرم بوده و نیاز جنسی آنان بیش از سایرین می باشد، توصیه می شود این دسته از افراد در برنامه غذایی روزانه خود از مواد غذایی با طبیعت سرد مانند خیار، لیمو شیرین، عرق کاسنی و غیره در حد اعتدال استفاده نمایند.

حتما بخوانید: هر آنچه باید درباره واکسن آنفولانزا بدانید! چه کسانی باید و چه کسانی نباید بزنند

تمایلات جنسی ارتباط مستقیمی با میزان انرژی ما دارند، انرژی مازاد موجب افزایش تمایلات جنسی می شود. تخلیه انرژی در قالب ورزش و فعالیت بدنی یکی دیگر از راه های کنترل تمایلات جنسی است.

از همه مهمتر نیز تلاش کنیم تا فرزندانمان ازدواجی مناسب و به موقع داشته باشند، اگر توان و امکانات کافی برای تربیت و آینده فرزند یا فرزندانمان را نداریم بهتر است قبل از اقدام به بارداری کمی بیشتر تامل نماییم.