غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

آیا کوتاه کردن موها و یا تراشیدن سر از ریزش مو جلوگیری می کند؟

تراشیدن سر

اگر دچار ریزش مو نمی باشید کوتاه یا بلند بودن موها تاثیر مثبت و یا منفی بر وضعیت موهایتان ندارد و می توانید بنا بر سلیقه خود موهایتان را بلند و یا کوتاه نگه دارید و این باور که داشتن موهای بلند سبب ریزش مو در آینده می شود اشتباه است و نه درباره آقایان صدق می کند و نه خانم ها.

بعضی از آقایان و خانم ها که دچار ریزش مو می شوند به اشتباه تصور می کنند که دلیل این ریزش ارتباط با آن دارد که در جوانی و یا سال های قبل موهای خود را بیش از حد بلند نگه می داشته اند اما در واقع این چنین نیست و دلایل دیگری می توانند عامل آن باشند.

درباره افرادی که دچار ریزش مو می باشند چطور؟

در این افراد نیز کوتاه یا بلند بودن موها تاثیری در کاهش ریزش مو ندارد. البته اگر موهای شکننده ای دارید و یا دچار مو خوره می باشید آنگاه کوتاه کردن موها می تواند برایتان مفید باشد.

حتما بخوانید: پر فروشترین محلول های ضد ریزش مو در ایران کدامند؟

چرا بعضی از افراد تصور می کنند کوتاه کردن موها باعث کاهش ریزش مو می شود؟

وقتی موها کوتاه باشند باعث می شود موهای ریخته شده کمتر به چشم آیند مثلا هنگام استحمام و یا در کف خانه کمتر دیده می شوند و فرد تصور می کند که ریزش موهایش کاهش داشته اما در واقع تغییری در میزان ریزش روی نداده است.
حال اگر در حال مصرف محلول ضد ریزش مو می باشید کوتاه بودن موها نکته مثبتی محسوب می شود زیرا بیشتر محلول مصرفی جذب سرتان می شود.

در افرادی که موهای بلندی دارند موها مانع جذب کامل محلول از طریق پوست می شوند زیرا بخشی از محلول با موها تماس می یابد و در واقع هدر می رود.

البته این بدان معنی نیست که اگر قصد مصرف محلولی را دارید حتما باید موهایتان کوتاه باشد اگر با حوصله و با قطره چکان محلول را مستقیم بر پوست سر پخش نمایید نیز نتیجه مناسب حاصل می شود. به عبارتی کوتاه بودن موها مصرف محلول را برای شما آسانتر می کند.

حتما بخوانید: دلایل اصلی ریزش مو در مردان کدامند و نقش وراثت چقدر است؟

تراشیدن سر چطور؟

تراشیدن موها نیز به همین صورت است و هیچ تاثیر مثبتی بر بهبود وضعیت موها ندارد.

پس چرا بعضی از افراد بر این باورند که تراشیدن سر باعث پر پشتی موها می شود؟

بنده نظر شخصی خود را عرض می کنم. این باور که تراشیدن سر موجب پرپشتی موها می شود ریشه در قدیم دارد.

در گذشته تراشیدن موها اغلب توسط والدین کودکان ۱ الی ۳ سال و یا نوجوانان صورت می گرفت، در دهه های گذشته و مثلا زمانی که بنده دانش آموز بوده ام در بسیاری از مدارس تراشیدن سر و یا کوتاه کردن موها با ماشین نمره کمتر از 8 اجباری می بود.

هم در کودکان و هم در نوجوانان تغییرات هورمونی متعددی در بدنشان رخ می دهد که منجر به رشد و تکامل آن ها می شود این تغییرات سبب افزایش موهای سر و یا صورت نیز می گردد مثلا پسران در دوران بلوغ برای اولین بار موهای صورتشان جوانه می زند، در واقع چه موهای خود را کوتاه کنند و چه نکنند به واسطه شرایط سنی آن ها تراکم موهایشان افزایش می یابد اما در گذشته به اشتباه والدین تصور می کردند که کوتاه کردن موها عامل آن می باشد.

در اغلب کودکان و نوجوانان به ویژه آن دسته که والدین به تغذیه آنها اهمیت می دهند تا ۱۸ سالگی وضعیت موهایشان روز به روز بهبود می یابد و بعد از آن و به ویژه بعد از ۲۵ سالگی به واسطه افت ترشح هورمون ها و توقف رشد از تراکم موهایشان به مرور کاسته می شود.

حتما بخوانید: بهترین روش کاشت مو کدام است؟