غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

با مزایا و معایب برندهای مختلف محلول‌ بوتاکس آشنا شوید

بهترین بوتاکس

اگر قصد انجام بوتاکس دارید بهتر است با برندهای مختلف محلول بوتاکس، معایب و مزایای هر کدام آشنا شوید تا هنگام مراجعه به پزشک از قبل اطلاعاتی داشته باشید و با مشاوره با وی برند مناسبی را انتخاب کنید. چهار برند معروف و با کیفیت بوتاکس که در ایران نیز دارای تاییدیه وزارت بهداشت می باشند عبارتند از: نورونوکس (Neuronux) ساخت کشور کره، دیسپورت (Dysport) ساخت کشور انگلیس، زئومین (Xeomin) ساخت کشور آلمان و مصپورت (Masport) ساخت ایران که در ادامه این مقاله به بررسی کامل هر کدام می پردازیم.

به دو نکته مهم قبل از انجام بوتاکس حتما توجه کنید:

1. بوتاکس صرفا توسط پزشک متخصص انجام شود و تصور نکنید تزریق آن امری ساده است و هر کس می تواند آنرا انجام دهد. میزان، محل و عمق تزریق را پزشک می تواند با توجه به وضعیت پوست برای هر فرد تشخیص دهد. استفاده از محلول‌های اصل و نگهداری آن‌ها در شرایط مناسب نیز امری مهم است که توسط پزشک آموزش دیده بدرستی انجام می شود. همچنین اگر به دلیلی دچار عوارض جانبی نادر شوید پزشک می تواند شما را در رفع آن‌ها یاری نماید. پس، از انجام بوتاکس توسط افراد غیر متخصص و دارای مدرک خودداری نمایید.

2. ارائه شرح حال کامل. حتما پزشک خود را در جریان داروهای مصرفی، بیماری‌های زمینه‌ای و وجود حساسیت به هر ماده‌ای قرار دهید و آن‌ها را در هر بار مراجعه به وی یادآور شوید و تصور نکنید که حتما پزشک اطلاعات شما را کامل در ذهن دارد. البته وظیفه او است که پرونده شما را در هر مراجعه مطالعه کند اما بهتر است خودتان موارد لازم را به وی یادآور شوید.

بررسی بهترین محلول‌های بوتاکس

نورونوکس (Neuronox)

این محلول ساخت کشور کره است و در بسیاری از کشورها از جمله ایران محلول شناخته‌ شده‌ای می باشد. در سال 2006 مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را دریافت کرده و در آمریکا نیز فروش دارد. نورونوکس در دو دوز 50 و 100 واحدی عرضه می شود.

نورونوکس بیشتر برای رفع خطوط خفیف تا متوسط ابرو، خط اخم و چروک‌های روی پیشانی استفاده می شود. اثر آن از زمان تزریق 3 الی 7 روز بعد نمایان می شود و تا 4 هفته بعد اثر آن در کاهش چین و چروک صورت مشخص می شود. ماندگاری اثر نورونوکس 4 الی 6 ماه است.

ضعف عضلات در محل تزریق، بروز کبودی، سردرد و تهوع می توانند از عوارض موقتی نورونوکس باشند که البته در درصد کمی از مصرف کنندگان مشاهده می شود.
اگر پوستتان خیلی سفید است و سابقه تهوع و میگرن دارید شاید بهتر باشد برند دیگری را انتخاب کنید.

محلول نورونوکس باید بین دمای 2 الی 8 درجه سانتی گراد نگهداری شود از اینرو حمل  و نگهداری آن در یخچال صورت می گیرد.

جمع بندی: اکثر افراد از نتیجه تزریق نورونوکس راضی خواهند بود و برند مناسبی است.

حتما بخوانید: کدام کرم ضد آفتاب و با چه میزان SPF برای پوست شما مناسب است؟

دیسپورت (Dysport)

انگلستان یکی از بهترین نظام‌های پزشکی دنیا را دارد و محصولات بسیار با کیفیتی توسط لابراتوارهای انگلیسی با نظارت وزارت بهداشت و سازمان پزشکی این کشور تولید می شوند. معمولا محصولات پزشکی تولیدی در اروپا نسبت به آمریکا مراحل سخت گیرانه‌تری را باید طی نمایند. به شخصه محصولات ساخت انگلستان، فرانسه و آلمان را به آمریکایی‌ها ترجیح می دهم. محلول دیسپورت نیز ساخت انگلستان است که در سال 2009 تاییدیه FDA را کسب کرده است. دیسپورت در بیش از 69 کشور مجوز فروش دارد.

در تهیه محلول دیسپورت از لاکتوز و پروتئین شیر گاو، کازئین (Casein Protein) استفاده شده است و افرادی که به شیر آلرژی دارند نباید از این محصول استفاده نمایند. در دیسپورت از مولکول‌های پروتئین کوچک استفاده شده و در نتیجه شانس تجزیه آن‌ها توسط آنتی بادی‌های بدن کم است و باعث اثر بیشتر این محلول می شود.

شروع اثر دیسپورت 24 ساعت بعد از تزریق نمایان شده و اثر آن در کاهش چین و چروک‌ها تا دو هفته بعد خود را نشان می دهد که نسبت به سایر محلول‌های بوتاکس سریعتر اثر می کند. بنابر نظر مصرف کنندگان در روزهای بعد از تزریق درد بسیار کمی مشاهده می‌شود که یکی دیگر از مزیت‌های دیسپورت محسوب می شود. اثر ماندگاری دیسپورت نیز تا 6 ماه است.

این بوتاکس بیشتر برای افرادی که چین و چروک‌های متوسط تا شدید دارند به ویژه برای خط اخم توصیه می شود. پزشک می تواند تشخیص دهد کدام خطوط چهره شما خفیف، متوسط یا عمیق می باشند.

معمولا دوبار تزریق در سال کافی است و برای افراد زیر 60 سال توصیه می شود. ویال‌های دیسپورت در حجم 300 و 500 واحدی عرضه می شوند.

جمع بندی: یکی از بهترین محلول‌های بوتاکس است.

حتما بخوانید: درمان ریزش مو با پی آر پی (PRP) تبلیغات است یا واقعیت؟

زئومین (Xeomin)

این محلول ساخت کشور آلمان و شرکت Merz است و تاییدیه FDA را در سال 2011 دریافت کرده است. اثر زئومین بر کاهش چین و چروک‌ها مانند دیسپورت مناسب است و برای چروک‌های متوسط تا شدید کاربرد دارد. بیمارانی که از تزریق دیسپورت نتیجه مناسبی حاصل کرده‌اند احتمالا از زئومین نیز همان نتیجه را کسب خواهند کرد.
از زئومین هم به عنوان انتخاب اول و هم به عنوان جایگزین در مواقعی که دیسپورت موجود نباشد می توان استفاده کرد.

اثر زئومین بعد از تزریق، 5 تا 7 روز طول می کشد تا نمایان شود و ماندگاری آن نیز مانند دیسپورت تا 6 ماه است و در حجم 50 و 100 واحدی تولید می گردد.

نکته بسیار مثبت درباره زئومین عدم استفاده از هیچ نوع ماده دیگری و حتی مواد نگهدارنده در آن است که باعث کاهش شانس واکنش سیستم ایمنی و بروز حساسیت و عوارض جانبی می گردد و در مقایسه با سایر محلول‌ها کمترین عوارض جانبی را دارد.

زمانی که ماده شیمیایی یا ویروسی وارد بدن شود، سیستم ایمنی به منظور مقابله با آن، آنتی بادی (پادتن) تولید می کند که این امر می تواند باعث عوارضی مانند تب، درد و حساسیت گردد.

از آنجا که زئومین نیاز به دمای پایین برای نگهداری ندارد مورد استفاده بسیاری از پزشکان قرار می گیرد و مصرف کنندگان نیز نگرانی درباره شرایط نگهداری و سالم بودن محلول‌ها نخواهند داشت.

جمع بندی: نداشتن هیچ ماده جانبی در زئومین یک مزیت بزرگ محسوب می شود و بوتاکسی با اثر مناسب است.

حتما بخوانید: نقد و بررسی پر فروشترین محلول‌های ضد ریزش مو در ایران

مصپورت (Masport)

این محلول ساخت شرکت مصون دارو ایران است. شرکت تولید کننده سعی بر آن داشته تا از نظر ساختار مولکولی و مواد تشکیل دهنده آنرا شبیه دیسپورت انگلیسی تولید کند.

شرکت مصون دارو در سال 1386 فعالیت خود را در زمینه تولید واکسن، پادتن‌ها و داروهای حیاتی برای سلامت آغاز کرده است.

در مقایسه با بسیاری از بوتاکس‌های متفرقه، مصپورت استاندارد و کیفیت مناسبی دارد.

ماندگاری اثر مصپورت معمولا 3 الی 4 ماه است و از نظر قیمت نسبت به سایر برندهای ذکر شده ارزانتر بوده چون در داخل ایران تولید می شود.

تولید به شکل ویال‌های 500 واحدی است و بنا بر گفته شرکت تولید کننده برای خطوط میان دو ابرو و روی پیشانی، چین و چروک‌های گوشه لب و چشم کاربرد دارد و حتی می توان آنرا زیر بغل برای جلوگیری از تعریق بیش از حد تزریق نمود.

جمع بندی: بوتاکس استاندارد و مناسبی است.

بوتاکس‌های آمریکایی و کانادایی

بوتاکس‌های آمریکایی و کانادایی غالبا در ایران موجود نمی باشند و بسیاری از آن‌ها که با این نام‌ها فروخته می شوند چینی و یا تقلبی می باشند که می توانند موجب عوارض جانبی شدید گردند.

حتما بخوانید: دلیل ریزش ابروها چیست و آیا درمانی برای آن وجود دارد؟

بوتاکس (Botox)

جالب است بدانید بوتاکس در واقع یک برند و شرکتی است که محلول تزریقی برای عمل زیبایی و رفع چروک‌های پوستی را برای اولین بار تولید کرده و چون اولین و قدیمی‌ترین برند تولید کننده است نام این تزریق در بین بسیاری از مردم بنام بوتاکس جا افتاده است مانند وایتکس که یک برند مایع سفید کننده است و خیلی‌ها به مایع سفید کننده، وایتکس می گویند.

رلاتوکس (Relatox)

رلاتوکس توسط لابراتوار میکروژن (Microgen) روسیه در سال 2014 تولید شده. شرکت میکروژن تحقیقات و فعالیت خود را از سال 2001 آغاز کرده است. لابراتوارهای روسی در تولید واکسن، دارو و مواد مصرفی در زیبایی و پزشکی معمولا موفق می باشند. این برند بوتاکس هنوز وارد بازار ایران نشده است اما اگر ساکن روسیه و کشورهای اطراف آن مانند ترکمنستان، قزاقستان و غیره می باشید می تواند گزینه مناسب و قابل دسترسی برای شما باشد.

مراقبت‌های بعد از بوتاکس

بعد از تزریق بوتاکس تا 4 ساعت دراز نکشید.

بعد از بوتاکس تا یک روز از آب زدن به صورت، ماساژ دادن، ورزش و حتی زدن عینک خودداری کنید.

تا دو هفته بعد از تزریق جهت افزایش ماندگاری اثر آن از عرق کردن، شنا، سونا، ورزش و آفتاب گرفتن خودداری کنید.

در صورتی که دردی در ناحیه تزریق احساس کردید که آزار دهنده بود می توانید با مشورت با پزشک خود از مسکن‌های سبک مانند استامینوفن استفاده نمایید.

حتما بخوانید: قهوه برای چه کسانی مفید و چه افرادی مضر است؟

سوال‌های متداول پیرامون بوتاکس

ایا همیشه باید از یک محلول برای تزریق استفاده کرد؟

خیر، لزومی ندارد. اگر با تزریق برند مشخصی نتیجه مناسب را شاهد بوده‌اید و عوارضی را تجربه نکرده‌اید توصیه می شود همان برند را همیشه انتخاب کنید. اما در صورت عدم موجود بودن آن می توانید از برندهای دیگر نیز استفاده نمایید.

آیا فقط خانم ها می توانند بوتاکس کنند؟

خیر، بوتاکس قابل استفاده برای آقایان نیز می باشد و روز به روز مردان بیشتری علاقه به حفظ زیبایی و سلامت پوست خود نشان می دهند.

آیا بوتاکس را باید بعد از سن 40 سال انجام داد؟

سن صرفا مشخص کننده این نیست که آیا شما نیاز به بوتاکس دارید یا خیر، بلکه میزان خطوط و چروک‌های پوستتان است. گاها مشاهده می شود افراد نزدیک به 30 سال دارای خط اخم و خطوط بروی پیشانی می باشند و نیاز به بوتاکس دارند. اما بطور کلی افراد زیر 30 سال نیازی به بوتاکس ندارند و عموما بیشترین نیاز به تزریق در افراد 40 سال به بالا مشاهده می شود.

حتما بخوانید: چه مقدار ویتامین E برای زیبایی پوست باید مصرف کنیم؟