لیتیوم ماده معدنی که از مغز محافظت و با افسردگی مقابله می کند

lithium

لیتیوم یک ماده معدنی است که در برخی از مواد غذایی به طور طبیعی یافت می شود و در بدن انسان نیز به مقدار بسیار کمی وجود دارد. لیتیوم نقش های متعددی در بدن انسان ایفا می کند که در ادامه این مقاله به بررسی آن ها می پردازیم:

لیتیوم برای حفاظت مغز در برابر رادیکال های آزاد و مواد شیمیایی که حین واکنش های استرس زا در بدن تولید می شوند مورد نیاز است، برخی تحقیقات نشان می دهند مصرف مکمل‌های طبیعی (FOOD BASED SUPPLEMENT) لیتیوم در افراد مبتلا به آلزایمر و برخی دیگر از بیماری های روانی مانند اسکیزوفرنی، اختلال دو قطبی اثرات مثبتی به همراه دارد.

لیتیوم برای عملکرد بعضی از سلول های مغز که نقش در واکنش های روانی ایفا می کنند نیاز است و باعث بهبود عملکرد مغز می گردد. همچنین تصور می شود لیتیوم کمک به انتقال سروتونین در سیستم عصبی می کند.

هنوز به طور دقیق نقش و عملکرد لیتیوم در بدن مشخص نمی باشد، از اینرو محققین پزشکی این ماده معدنی را جز مواد ضروری برای بدن انسان معرفی نکرده اند.

حتما بخوانید: با خواص ضد افسردگی گل گاو زبان آشنا شوید!

منابع لیتیوم: خردل، گیاه دریایی کلپ، انواع ماهی به ویژه ماهی ساردین، ذرت آبی و برخی صیفیجات از منابع غذایی حاوی لیتیوم می باشند.

مکمل های غذایی لیتیوم نیز توسط لابراتوارهای مختلف تولید و عرضه می شوند، قابل ذکر است مکمل های لیتیوم حتما باید با تجویز و نظر پزشک مصرف شوند.

موارد استفاده از مکمل های لیتیوم:

لیتیوم گاها برای کمک به مبتلایان به اختلال دوقطبی، افسردگی و سایر بیماری های روانی توسط پزشکان تجویز می شود.

در بعضی از کشورها لیتیوم جز دسته داروهای ضد جنون قرار دارد و ظاهرا مصرف آن باعث کاهش فعالیت های عصبی غیر طبیعی در مغز می شود، پزشکان تصور می کنند اثر ضد جنون لیتیوم به دلیل این است که این ماده باعث تثبیت غشای سلول های عصبی در مغز می شود، غشای سلولی کمک به جذب و حمل انتقال دهنده های عصبی می کند، انتقال دهنده های عصبی مواد شیمیایی هستند که وسیله ارتباط بین سلول های عصبی در مغر می باشند، اگر غشای سلولی با ثبات نباشد انتقال دهنده های عصبی ممکن است با سرعت بیشتر و یا کمتر از حالت طبیعی آزاد شوند ( به گفته دکتر کاترین برانلو روانپزشک و متخصص عصب شناسی در دانشگاه پزشکی کلمپوس اوهایو Dr. Katherine Browlowe).

حتما بخوانید: با خواص دارویی و بی نظیر زنجبیل آشنا شوید

درمان با لیتیوم برای بیماری های روانی به عنوان درمانی طولانی مدت توسط پزشکان تجویز می شود و بعد از آنکه از علائم بیماری کاسته شد نباید مصرف آن قطع گردد.

خاصیت ضد جنون لیتیوم برای اولین بار در سال 1949 توسط یک روانپزشک جوان استرالیایی بنام جان کد (John Code) کشف گردید.

میزان مصرف: میزان مصرف باید توسط پزشک متخصص تعیین شود.

موارد منع مصرف لیتیوم:

زنان باردار و یا حتی زنانی که قصد بارداری دارند، اشخاصی که از قرص های ضد فشار خون، رقیق کننده خون مانند آسپرین، پلاویکس و غیره، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDS) مانند بروفن، ژلوفن، ادویل و غیره استفاده می کنند نباید از مکمل های لیتیوم استفاده نمایند.

حتما بخوانید: آیا می دانستید بیش از نیمی از مردان و زنان کمبود ویتامین D دارند؟

عوارض جانبی مصرف مکمل ها و داروهای حاوی لیتیوم:

داروها و مکمل های لیتیوم و به ویژه زمانی که به صورت مستقل و با دوز بالا مصرف شوند ممکن است سبب عوارض جانبی گردند و پزشکان از بیماران می خواهند به طور مرتب حین مصرف مکمل های لیتیوم آزمایش های خون به منظور بررسی وضعیت غده تیروئید و کلیه ها را انجام دهند.

اگر حین مصرف مکمل های لیتیوم عوارض زیر را تجربه کردید حتما به پزشک خود اطلاع دهید:

ضعف عضلات، خستگی شدید، خارش بدن، کاهش اشتها، کاهش و یا افزایش شدید وزن، افزایش بزاق دهان، آکنه، ریزش مو، یبوست، درد مفاصل، زبان دردناک، حالت تهوع، سردرد و گیجی

حتما بخوانید: علت خستگی زودرس و کمبود انرژی چیست و چگونه آنرا درمان کنیم؟