غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

دلایل شایع ریزش مو در زنان و نحوه تشخیص و درمان چیست؟

ریزش مو در زنان

ریزش مو در مردان اتفاق نادری نیست و بسیاری از آقایان در سنین مختلف دچار آن می گردند، در اطرافمان مردان بسیاری را می بینیم که موهایی کم پشت دارند و یا کاملا طاس می باشند و برای آنان این مسئله دغدغه ای محسوب نمی شود.

اما در زنان این مسئله کاملا متفاوت بوده و کم پشتی موها تاثیر کاملا منفی بر ظاهر آنان می گذارد. خانم هایی که دچار کم پشتی شدید مو می باشند گاها دچار افسردگی شده و اعتماد به نفس خود را از دست می دهند و حتی بسیاری از آنان روابط اجتماعی خود را محدود می کنند.

در ادامه به بررسی دلایل شایع ریزش مو در زنان و نحوه تشخیص و درمان آن می پردازیم.

مشکلات هورمونیازدیاد هورمون تستوسترون(هورمون مردانه): تستوسترون یک هورمون مردانه است که به مقدار کمی در بدن خانم ها ترشح می شود و برای بقا و سلامت الزامی است اما زمانی که این هورمون از حد طبیعی بیشتر ترشح شود موجب عوارضی از قبیل ریزش مو و رویش موهای زائد در صورت، دست، پاها و سایر نقاط بدن می گردد. سایر علایم ازدیاد هورمون تستوسترون در خانم ها عبارتند از خشکی واژن، ارگاسم دیر هنگام و قاعدگی های نامنظم

ازدیاد هورمون کورتیزول: کورتیزول با نام هورمون استرس نیز شناخته می شود، ازدیاد آن از دیگر دلایل شایع ریزش مو در زنان است، زمانی که سطح این هورمون در بدن نامتعادل باشد موجب بروز مشکلاتی از قبیل سردرد، بی قراری، بی خوابی، نوسانات خلق و خوی و به دنبال آن ریزش مو می گردد. ازدیاد این هورمون نشان می دهد فرد تحت استرس است و دلیل آن می تواند جسمانی و یا روانی باشد. خانم هایی که میزان هورمون کورتیزول در بدنشان بالا است اغلب از نظر شخصیتی افراد مضطرب، عصبی و گاها پرخاشگری می باشند.

حتما بخوانید: آیا رنگ کردن مو باعث آسیب به موها و یا ریزش مو می گردد؟

کم کاری تیروئید: کم کاری غده تیروئید هم در مردان و هم در زنان سبب ریزش مو می گردد. این بیماری در زنان شایع تر از مردان است و طبق برخی از آمار زنان 3 برابر بیشتر از مردان مبتلا به آن می شوند. هورمون های تیروئید نقش بسزایی در سلامت پوست و موها ایفا می کنند، ریزش مو، شکنندگی ناخن ها، خشکی پوست، یبوست، ازدیاد وزن، خستگی مفرط و مشکلات گوارش از علایم کم کاری غده تیروئید می باشند.

سندرم قبل از قاعدگی(PMS): برخی از خانم ها از چند روز قبل از قاعدگی تا چند روز بعد از آن به دلیل تغییرات شدید در میزان و توازن هورمون ها بویژه هورمون استروژن تغییرات جسمانی و روانی متعددی از قبیل افسردگی، تحریک پذیری، احساس غم، گرفتگی عضلات، درد در ناحیه شکم، حساس شدن بیش از حد پستان ها و غیره را تجربه می کنند که به آن سندرم قبل از قاعدگی گویند، این تغییرات هورمونی موجب تشدید ریزش موها نیز می گردد بطوری که بعضی از بانوان تا 500 تار ریزش مو در روز را در این دوره مشاهده می کنند.

ریزش مو بعد از زایمان: علت ریزش موها در این دوران به واسطه تغییرات هورمونی در بدن خانم ها و زمان شروع آن معمولا 2 هفته بعد از زایمان می باشد و اوج ریزش در ماه دوم و سوم است که معمولا تا پایان 6 ماه ادامه می یابد. میزان ریزش موها در هر کس می تواند متفاوت و از 100 تا 500 تار مو در روز باشد.

حتما بخوانید: چه میزان ریزش مو در روز طبیعی است و بیماری محسوب نمی شود؟

سایر دلایل شایع ریزش مو در خانم هاریزش ارثی مو: ریشه موها در برخی از خانم ها بطور مادرزادی و خانوادگی ضعیف می باشند این دسته از زنان از دوران نوجوانی دارای موهایی نازک و یا کم پشت بوده و با کوچکترین تغییرات منفی از قبیل ابتلا به بیماری، استرس و تغییر فصل دچار ریزش مو می شوند.

داروها: خیلی از خانم ها داروهایی مصرف می کنند که ریزش مو از عوارض جانبی آن ها می باشد و در بسیاری از موارد خودشان هم از این مسئله بی اطلاع می باشند. برخی از داروهایی که سبب ریزش مو می شوند عبارتند از: لووتیروکسین(داروی تیروئید)، متفورمین(داروی دیابت)، قرص های ضد بارداری از قبیل ال دی، داروهای شیمیایی که از ویتامین A تهیه می شوند و برای درمان آکنه می باشند از قبیل راکوتان، داروهای کاهنده کلسترول مانند کلوفیبرات، جم فیبروزیل، اغلب داروهای کاهنده فشار خون، آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد قارچ، داروهای ضد افسردگی از قبیل پروزاک، پاکسیل(پاروکستین)، کلومیپرامین، ایمی پرامین.

اگر دارویی مصرف می کنید درباره عوارض جانبی آن تحقیق کنید و چنانچه ریزش مو جز آن ها است از پزشک خود بخواهید دارویی مشابه برایتان تجویز کند.

حتما بخوانید: کیست تخمدان چیست؟ آیا کیست تخمدان باعث ریزش مو می شود؟

کم خونی: کم خونی باعث می شود خون که حاوی اکسیژن و مواد مغذی است به میزان کافی به ریشه موها نرسیده و موجب تضعیف و ریزش موها می گردد. خانم ها باید توجه کنند کم خونی صرفا به دلیل فقر آهن نمی باشد دلایل مهم دیگری از قبیل کمبود پروتئین، اسید فولیک، ویتامین B12 و B6 نیز در آن نقش دارند و نباید بدون بررسی و نظر پزشک از قرص های آهن استفاده نمود.

در بسیاری از موارد نیز علت کم خونی بیماری تالاسمی مینور است، در این بیماری به طور ژنتیکی بدن نمی تواند به طور صحیح از آهن استفاده و خون سازی کند و اکثر مبتلایان به آن دچار ازدیاد آهن نیز می باشند و حتی باید مصرف منابع غذایی حاوی آهن مانند گوشت قرمز و تخم مرغ را محدود کنند.

کمبود پروتئین: بر خلاف آقایان بسیاری از خانم ها تمایل چندانی به مصرف منابع غذایی حاوی پروتئین مانند ماهی، مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز ندارند، از هورمون ها و آنزیم ها گرفته تا عضلات و سیستم ایمنی، همه سلول های بدن حاوی پروتئین می باشند، مو نیز از نوعی پروتئین بنام کراتین ساخته می شود، به همین دلیل مهم است مقدار کافی پروتئین از برنامه غذایی خود دریافت کنیم.

مقدار پروتئین مورد نیاز برای خانم ها 0.8 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدنشان است به عنوان مثال خانمی با وزن 55 کیلوگرم باید روزانه 44 گرم پروتئین مصرف کند.

حتما بخوانید: عوارض خطرناک قرص فیناستراید را بدانید، این دارو فقط برای آقایان است!

کمبود ویتامین ها و املاح معدنی: کمبود روی، منیزیم، کلسیم، ید و ویتامین D و E نیز موجب ریزش موها می گردند، نکته مهم این است که ابتدا باید از طریق آزمایشات میزان ویتامین ها و مواد معدنی در بدن اندازه گیری شود تا نوع، دوز و مدت زمان مصرف مکمل های غذایی توسط پزشک مشخص گردد و نباید بدون بررسی از مکمل های غذایی استفاده نمود در بسیاری از موارد ازدیاد برخی از مواد معدنی مانند آهن و مس خود عامل ریزش موها می باشد.

تشخیص و درمان: توصیه می شود از خود درمانی و مصرف بدون بررسی محصولات ضد ریزش مو خودداری کرده و بی جهت وقت و هزینه خود را هدر ندهید به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا ابتدا از طریق آزمایشات مربوطه علل ریزش مو مشخص و سپس درمان مناسب تجویز گردد.