غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

بررسی قرص مولتی ویتامین فارماتون (ژریاتریک فارماتون)

فارماتون

فارماتون یک شرکت سوییسی و تولید کننده مکمل های غذایی است که فعالیت خود را از سال 1961 آغاز کرده و مکمل های مختلفی از جمله مولتی ویتامین فارماتون با نام تجاری ژریاتریک فارماتون، جینکوسان، جینسانا، شربت کیدی و غیره تولید می کند. محصولات این لابراتوار در بسیاری از کشورها از جمله ایران به خوبی شناخته شده می باشند.

قرص ژریاتریک فارماتون چیست؟قرص ژریاتریک فارماتون یک مولتی ویتامین و مینرال است، در قرص های مولتی ویتامین مجموعه ای از ویتامین ها و مواد معدنی و گاها ترکیبات گیاهی و سایر مواد مغذی در یک قرص، کپسول و یا سافت ژل گرد هم آورده می شوند.
مولتی ویتامین فارماتون به شکل سافت ژل قهوه ای رنگ است که در قوطی های شیشه ای 30 و 100 عددی عرضه می گردد.

حتما بخوانید: فواید کپسول های امگا 3 برای بدن چیست و چه میزان باید مصرف شوند؟

ترکیبات موجود در مولتی ویتامین فارماتون عبارتند از:

عصاره ریشه جینسنگ 40 میلیگرم، دی متیل آمینو آتانول 26 میلیگرم، ویتامین آ 4000 واحد، 2 میلیگرم ویتامین ب1، 2 میلیگرم ویتامین ب2، ویتامین ب3 (نیکوتینامید) 15 میلیگرم، ویتامین ب5 (کلسیم پانتوتنات) 10 میلیگرم، 1 میلیگرم ویتامین ب6، 1 میکروگرم ویتامین ب12، ویتامین ث 60 میلیگرم، ویتامین ای 10 میلیگرم، ویتامین د 400 واحد، آهن 10 میلیگرم، کلسیم 90.3 میلیگرم، فسفر 70 میلیگرم، فلوئور 0.2 میلیگرم، پتاسیم 8 میلیگرم، منگنز 1 میلیگرم، مس 1 میلیگرم، منیزیم 10 میلیگرم، روی(زینک) 1 میلیگرم

سایر ترکیبات موجود در آن شامل کولین، اینوزیتول، اسید لینولنیک و لینولئیک است.
بررسی ترکیبات فارماتون و اثرات متابولیکی آن ها در بدن:جینسنک: ریشه گیاه جینسنگ از دیرباز به عنوان یک گیاه دارویی برای افزایش قدرت و استفامت بدن مورد استفاده قرار می گرفته است، این گیاه در آقایان باعث تقویت قوای جنسی نیز می گردد.

ویتامین های گروه ب (ب کمپلکس): ویتامین های گروه ب شامل B1, B2, B3, B5, B6, B12، بیوتین و اسید فولیک می باشند، این ویتامین ها برای متابولیزم پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها در بدن مورد استفاده قرار می گیرند، هر آنچه خورده می شود برای هضم، جذب، تبدیل به انرژی و استفاده توسط سلول های بدن نیازمند ویتامین های ب می باشد، ترشح بسیاری از آنزیم ها و هورمون ها نیز وابسته به این ویتامین ها است.

علائم کمبود ویتامین های ب عبارتند از خستگی، ضعف بدنی، کاهش حافظه و ریزش مو

ویتامین C: یک ویتامین مهم و محلول در آب است یعنی بدن نمی تواند آنرا ذخیره کند و باید به شکل روزانه مصرف گردد، به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی کمک به سلامت پوست، حفظ غشای سلولی، تقویت سیستم ایمنی، استحکام استخوان ها و بافت های همبند و افزایش جذب عناصر آهن و روی می کند. مقدار توصیه شده برای مصرف این ویتامین روزانه 60 میلیگرم است.

حتما بخوانید: عوارض قرص ضد بارداری چیست؟ ریزش مو و سایر خطرات آنرا بشناسید

ویتامین A: این ویتامین برای سلامت پوست، چشم و سیستم بینانی ضروری است، کمبود این ویتامین می تواند موجب خشکی پوست، جوش و آکنه و بروز شب کوری و سایر بیماری های چشم بویژه در افراد مسن گردد. این ماده مغذی همراه با ویتامین E از بروز التهاب در بدن جلوگیری می کنند. مقدار نیاز بدن به این ویتامین برای افراد بالغ روزانه 3000 واحد است، که به مقدار قابل توجهی در مولتی ویتامین فارماتون وجود دارد.

ویتامین E: سیستم ایمنی برای فعالیت و تولید گلبول های سفید که نقش سربازهای دفاعی در بدن برای مقابله با عوامل بیماری زا را ایفا می کنند نیازمند ویتامین ای می باشد. این ویتامین از کلسترول خوب (HDL) محافظت می کند و از اکسید شدن کلسترول بد (LDL) و تبدیل آن به ماده ای چسبنده و خطرناک جلوگیری می کند و با این مکانیزم موجب افزایش سلامت قلب می گردد.

مقدار نیاز روزانه به ویتامین E برای افراد بالای 14 سال 15 میلیگرم معادل 22.4 واحد اعلام شده است.

آهن: مهمترین نقش آهن در بدن تولید گلبول های قرمز و هموگلوبین است که وظیفه عمل اکسیژن از ریه ها به تمام نقاط بدن را بر عهده دارند. کمبود آهن موجب کم خونی و بروز علائم مرتبط با آن از قبیل خستگی زودرس، سرگیجه، ضعف و رنگ پریدگی می گردد.

حتما بخوانید: آیا می دانستید تقریبا همه مردان و زنان به مکمل های اسید فولیک نیاز دارند؟

روی (زینک): یکی از مهمترین عناصر در بدن انسان است، برخی تحقیقات نشان می دهند بیش از 60 درصد از جمعیت کره زمین دچار کمبود این ماده مغذی می باشند، بدن از روی برای تولید پروتئین و بیش از 100 آنزیم، متابولیزم مواد غذایی، تولید اسپرم در مردان و چندین هورمون مهم از قبیل تستوسترون استفاده می کند. این ماده معدنی برای داشتن ناخن ها، مو و پوستی سالم نیز مورد نیاز است.

نوجوانان پسر 14 الی 18 سال روزانه 11 میلیگرم، دختران نوجوان 14 الی 18 سال 6 میلیگرم، مردان بالغ (19+ سال) 12 میلیگرم و زنان بالغ (19+ سال) 6.5 میلیگرم روی در روز نیاز دارند و زنان باردار و شیرده نیازمند 9 الی 11 میلیگرم روی در روز می باشند.

منیزیم: فعالیت بیش از 400 آنزیم وابسته به منیزیم است، این ماده معدنی برای تولید انرژی و ATP در بدن مورد استفاده قرار می گیرد، منیزیم برای فعالیت غدد فوق کلیوی (آدرنال) که بسیاری از هورمون های مولد انرژی توسط آن ها ترشح می شوند نیاز است. این ماده به بدن در مقابله با استرس و تنظیم فشار خون نیز کمک می کند.

مقدار نیاز روزانه به آن برای افراد بزرگسال 300 الی 400 میلیگرم اعلام شده است.

از علائم کمبود آن می توان به اسپاسم عضلات، تحریک پذیری، بی خوابی، ضعف و خستگی مفرط اشاره نمود.

کلسیم: بیش از 98 درصد از کلسیم موجود در بدن در استخوان ها یافت می شود، مهمترین وظیفه کلسیم حفظ و بازسازی استخوان ها، دندان ها و سایر بافت های همبند از قبیل ناخن ها، تاندون ها و غضروف ها می باشد. کمبود کلسیم می تواند به مشکلاتی از قبیل پوکی استخوان و تخریب دندان ها ختم شود.

مقدار نیاز روزانه به کلسیم برای افراد بالغ حدود 600 الی 800 میلیگرم می باشد.
مزایای مولتی ویتامین فارماتون چیست و برای چه افرادی مناسب می باشد:

حاوی عصاره ریشه جینسنگ و مقدار قابل توجهی عناصر آهن، مس، منگنز و ویتامین A و مقدار استانداردی ویتامین های D, C, E, B1,B2, B3, B5, B6, B12 است.

برای افرادی که دچار کم خونی فقر آهن بوده، خانم هایی که دچار قاعدگی های طولانی و سنگین می باشند و افرادی که بعد از عمل جراحی مقدار زیادی خون از دست داده و به طور کلی هر فردی که پزشک تشخیص دهد نیاز به دریافت میزان بیشتری آهن و برخی از ویتامین ها دارد مناسب است.

حتما بخوانید: آیا می دانستید ویتامین E مهمترین ویتامین برای پوست و مو است؟

معایب آن چیست و برای چه افرادی مناسب نمی باشد:

حاوی مقدار ناچیزی عنصر روی است و فاقد ویتامین های اسید فولیک، بیوتین و عناصر سلنیوم و کروم می باشد، امروزه بسیاری از افراد به دلیل کاهش کیفیت مواد غذایی و تغذیه ناصحیح دچار کمبود این مواد مغذی می باشند.

اصولا هدف از مصرف مکمل های غذایی اطمینان از دریافت آن دسته از مواد مغذی می باشد که نمی توان آنها را به راحتی و به شکل کامل از برنامه غذایی دریافت نمود. اگر هدفتان از مصرف مولتی ویتامین تامین عناصر روی، سلنیوم، کروم و ویتامین های ذکر شده و کمک به درمان مشکلاتی از قبیل ریزش مو، بیماری های پوستی، ناخن ها می باشد مولتی ویتامین فارماتون گزینه مناسبی نیست زیرا یا فاقد آن ها است و یا حاوی مقدار بسیار کمی می باشد.

همچنین اگر دچار ازدیاد آهن و غلظت خون می باشید این مولتی ویتامین برای شما توصیه نمی شود، توجه داشته باشید 100 گرم گوشت قرمز (گاو یا گوسفند) حدود 3.8 میلیگرم آهن دارد و هر قرص فارماتون حاوی 10 میلیگرم آهن است به عبارتی یک عدد فارماتون تقریبا معادل 250 گرم گوشت، آهن دارد.

همچنین در بیماران مبتلا به ویلسون که به دلیل نقص ژنتیکی دچار ازدیاد مس می باشند نباید مصرف گردد.

این مولتی ویتامین برای مصرف طولانی مدت توصیه نمی شود و فقط باید زیر نظر پزشک مصرف گردد.

هر نوع مولتی ویتامین با توجه به ترکیبات و میزان آن ها برای فردی می تواند مناسب و برای دیگری نامناسب باشد به همین دلیل توصیه می شود بدون نظر پزشک و یا متخصص تغذیه از مصرف مکمل های غذایی جدا خودداری نمایید.
توضیحات زیر توسط شرکت فارماتون اعلام شده است:

موارد منع مصرف:

در بیماران کلیوی

در افرادی که ذخایر آهن و ویتامین های D و A بالا می باشد

بیماری هموکروماتوز

در افرادی که میزان کلسیم در خون یا ادرارشان بالاست

در مواردی که فرد در حال مصرف ویتامین D و A می باشد

در صورتی که از داروهای ضد انعقاد خون (رقیق کننده) مانند وارفارین و آسپرین و یا از کپسول لوودوپا برای بیماری پارکیسنون، داروهای ضد فشار خون، ضد افسردگی، آرامبخش و یا محرک سیستم اعصاب استفاده می کنید قبل از مصرف فارماتون با پزشک خود مشورت نمایید.

کپسول فارماتون حاوی روغن بادام زمینی، سویا و لاکتوز است، اگر به این مواد حساسیت دارید از مصرف آن خودداری نمایید.
اگر قصد بارداری دارید و یا در دوران بارداری و شیردهی می باشید از مصرف فارماتون خودداری نمایید دوز بالا از ویتامین A می تواند باعث سقط جنین و یا آسیب به جنین و نوزاد گردد.

طریقه مصرف:

روزانه یک کپسول همراه با صبحانه مصرف شود این محصول باید 4 هفته مصرف گردد و بعد از آن درصورتی که علائم بیماری بهبود نیابد برای 4 هفته دیگر با نظر پزشک مصرف شود، دوره معمول مصرف فارماتون 8 الی 12 هفته می باشد.

عوارض جانبی:

حالت تهوع، سردرد، سوزش معده، حساسیت و خارش پوست در برخی موارد گزارش شده است، در صورت بروز هر گونه عارضه مصرف را قطع و با پزشک خود مشورت نمایید.

حتما بخوانید: بررسی فواید و عوارض قرص مولتی ویتامین سنتروم (Centrum)