غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

معرفی 13 داروی گیاهی (گیاهان دارویی) برای درمان ریزش مو

داروی گیاهی برای درمان ریزش مو

اگر دچار ریزش مو می باشید می توانید از برخی گیاهان دارویی جهت کمک به درمان ریزش مو استفاده نمایید، این گیاهان دارویی تاریخچه طولانی داشته و به عنوان درمان های بی خطر و موثر محسوب می شوند و هر شخصی که دچار ریزش مو بوده می تواند از آن ها استفاده نماید.

جینسنگ (Ginseng): جینسنگ یک داروی گیاهی است که خواص ریشه آن در افزایش قدرت و استقامت بدن از نظر علمی ثابت شده است، انواع مختلفی از گیاه جینسنگ از قبیل پاناکس جینسنگ (جینسنگ کره ای)، امریکایی، هندی و غیره وجود دارد که تقریبا خواص درمانی همه آن ها مشابه می باشد.

برخی از لابراتوارهای تولیده کننده شامپو و محلول‌های ضد ریزش مو بر این عقیده اند که استعمال عصاره ریشه جینسنگ بر پوست سر تاثیر مثبت در تقویت موها دارد و در بسیاری از محلول هایی که برای درمان ریزش مو تولید می شوند نام ریشه جینسنگ به چشم می خورد.

حتما بخوانید: دلیل اصلی ریزش مو در زنان چیست؟

آلوئه ورا (Aloe Vera): آنزیم های موجود در گیاه آلوئه ورا باعث لایه برداری و برداشته شدن سلول های مرده از سطح پوست و کاهش سبوم مازاد سر می گردند. سبوم ماده ای روغنی است که توسط فولکول های مو و سلول های پوستی ترشح شده و باعث چرب شدن پوست و موها می گردد که مازاد آن مضر و سبب بسته شدن منافذ سر و جلوگیری از رشد مجدد موهای ریخته شده می شود. به همین دلیل استعمال عصاره آلوئه ورا بر پوست سر باعث تسریع در رویش موها می گردد. همچنین آلوئه ورا حاوی اسید سالیسیلیک بوده که دارای خاصیت ضد التهاب و ضد باکتری است و اگر از خارش، التهاب و جوش در سر خود رنج می برید آلوئه ورا به عنوان یک داروی گیاهی موثر می تواند کمک شایانی به درمان علائم ذکر شده بنماید.

ژل های طبیعی آلوئه ورا که حاوی 99.9% عصاره این گیاه بوده را می توانید هفته ای چند بار بر سر خود مالیده و با نوک انگشتان به آرامی برای چند دقیقه ماساژ دهید. این گیاه برای درمان ریزش مو بسیار موثر است به ویژه اگر با سایر گیاهان دارویی ترکیب و همزمان مصرف شود.

حتما بخوانید: دلایل مهم ریزش مو در مردان کدامند و نقش وراثت چقدر است؟

ریحان (Basil): ریحان سرشار از ماده معدنی منیزیم است و اغلب کسانی که از ریزش مو رنج می برند دچار کمبود آن می باشند، تولید بیش از 400 آنزیم و ده ها فعالیت شیمیایی در بدن نیازمند منیزیم می باشد. مصرف ریحان به شکل خوراکی نیاز بدن به این ماده معدنی مهم را تامین می کند و سبب افزایش خون رسانی به ریشه موها و کاهش شکنندگی تارهای مو می گردد.

جینکو بیلوبا (Ginkgo Biloba): یکی از موثر ترین گیاهان دارویی برای درمان ریزش مو می باشد، این گیاه علاوه بر خواص ضد ریزش مو باعث تقویت حافظه، غدد فوق کلیوی و افزایش انرژی بدن می شود و دارای خاصیت آنتی اکسیدان و ضد استرس است. هم مصرف آن به شکل محلول موضعی و هم مصرف مکمل های غذایی آن کمک به کاهش ریزش مو می نماید.

دوز بی خطر مصرف خوراکی آن 30 الی 200 میلیگرم در روز است.

چنانچه مبتلا به فشار خون، بیماری های قلبی و کلیوی می باشید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید.

همچنین جینکو از خاصیت چسبندگی پلاکت های خون می کاهد و سبب رقیق شدن خون می گردد و نباید همزمان با داروهای رقیق کننده از قبیل آسپرین، پلاویکس و غیره مصرف شود. جینکو یک داروی گیاهی با خواص فراوان است.

حتما بخوانید: چند توصیه جهت جلوگیری از ریزش مو که همه مردان و زنان باید بدانند!

گیاه نخل اره ای (Saw Palmetto): گیاه نخل اره‌ای (ساوپالمتو) خواص درمانی فراوانی برای مردان دارد، از بزرگ شدن پروستات جلوگیری و کمک به درمان التهاب مثانه و اختلالات ادراری می نماید. همچنین از تبدیل بی رویه هورمون تستوسترون به دی هیدروتستوسترون (DHT) می کاهد و با این مکانیزم از ریزش مو با الگوی مردانه جلوگیری می کند، عملکردی مشابه با قرص فیناستراید و البته بدون عوارض جانبی، مصرف گیاه نخل اره ای به شکل خوراکی (مکمل غذایی) در قیاس با استعمال مستقیم بر سر تاثیر بیشتری در کاهش ریزش مو دارد.

دوزه مناسب مصرف 200 الی 500 میلیگرم به شکل روزانه است، به یاد داشته باشید خواص درمانی آن زمانی نمایان می شود که آنرا برای طولانی مدت مصرف نمایید.

حتما بخوانید: آیا می دانستید بیش از 70 درصد از مردم کمبود ویتامین D دارند؟

گیاه دم اسب (Horsetail): گیاه دم است غنی از مواد معدنی است که باعث تقویت رشد مو و تولید کلاژن در پوست می شود. گیاه دم اسب سبب گشاد شدن عروق منتهی به فولکول های مو در سر و افزایش اکسیژن رسانی به آن ها می گردد.

این گیاه حاوی کوئرستین یک فلانوئید با خاصیت ضد آلرژی و باکتری و سیلیکا (ماده ای مغذی که کمک به ترمیم و تقویت موها می کند) می باشد.

دم اسب یک داروی گیاهی موثر و مفید برای پوست و مو بوده که می توانید هم به شکل مکمل غذایی و هم از محلول های ضد ریزش مو که حاوی آن می باشند استفاده کنید.

ریشه گیاه بابا آدم (Burdock Root): ریشه گیاه بابا آدم در طب سنتی مصارف گوناگونی دارد از جمله برای تقویت کبد و صفرا، رفع التهاب و خارش پوست و همچنین برای درمان ریزش مو مورد استفاده قرار می گیرد.

عصاره آنرا می توانید به تنهایی و یا همراه با سایر گیاهان دارویی از قبیل رزماری مورد استفاده قرار دهید.

حتما بخوانید: مزوتراپی مو چیست؟ آیا این روش از ریزش مو جلوگیری می کند؟

زنجبیل (Ginger): استعمال روغن گرفته شده از زنجبیل به شدت باعث افزایش خون رسانی مویرگی به فولکول های مو و به دنبال آن افزایش سرعت رشد موهای کرکی می شود. روغن زنجبیل یکی از موثر ترین روغن های گیاهی برای درمان ریزش مو است.

گیاه اسطو خودوس (Lavender): روغن گیاه اسطوخودوس کمک به تنظیم چربی پوست سر می کند و استفاده از آن برای اشخاصی که دارای پوست خشک و یا بسیار چرب بوده مفید است.

روغن این گیاه دارای خاصیت ضد میکروبی و عفونی بسیار قوی بوده و برای دفع انگل های ناقل بیماری مانند کک، کنه، پشه، شپش سر یک داروی گیاهی موثر و بدون عوارض است و به مانند سایر گیاهان نام برده شده با افزایش گردش خون در محل استعمال کمک به درمان ریزش مو می نماید.

ریشه گیاه شیرین بیان (Licorice Root): گلیکوزید، ساپونین و فلاونوئیدها برخی از مواد مفید موجود در ریشه شیرین بیان بوده که موجب تغذیه ریشه موها و کاهش آسیب های ناشی از عفونت، قارچ، اگزما، التهاب، مواد شیمیایی و آلودگی های محیطی می شود. ریشه شیرین بیان با تقویت غدد فوق کلیوی کمک به کنترل ریزش مو می کند، یکی از دلایل شایع ریزش مو کم کاری غدد فوق کلیوی است که اکثرا نادیده گرفته می شود.

همچنین مصرف دمنوش شیرین بیان به رفع مشکلات گوارش از قبیل زخم معده، دل پیچه و عفونت معده کمک شایانی می نماید. شیرین بیان یک داروی گیاهی فوق العاده با قدمت طولانی است.

حتما بخوانید: آیا محلول ماینوکسیدیل ریزش مو را درمان می کند؟

طرز تهیه ماسک مو: یک قاشق غذا خوری ریشه شیرین بیان آسیاب شده را در 3 فنجان آب در حال جوش ریخته سپس میزان شعله را به حداقل رسانده و اجازه دهید بخشی از آب تبخیر شود زمانی که یک فنجان از آب باقی ماند شعله را خاموش کرده و ترکیب حاصله را بعد از خنک شدن به نواحی کم پشت سر مالیده و یک کلاه حمام و یا کیسه پلاستیکی بر سر خود گذاشته و اجازه دهید ترکیب بر سر شما به مدت 1 ساعت بماند، سپس اقدام به شستشو کنید.

رزماری (Rosemary): عصاره رزماری و یا روغن هیدروژنه آن در بسیاری از محلول های ضد ریزش مو مشاهده می شود، تحقیقات بسیاری درباره خواص درمانی رزماری صورت گرفته و برخی محققین بر این باورند استعمال روغن و یا عصاره رزماری بر پوست سر باعث کاهش اثرات مخرب هورمون تستوسترون و هیدروتستوسترون (DHT) بر ریشه موها می گردد.

روغن جوجوبا و نارگیل (Coconut and Jojoba Oil): این دو روغن گیاهی حاوی ویتامین E, D و اسید گامالینولنیک، امگا 3 و 6 و سایر مواد مغذیی بوده که سبب تغذیه ریشه موها شده و کمک به افزایش پروتئین سازی در ریشه موها می نمایند و از دیر باز به عنوان روغن های گیاهی موثر برای درمان ریزش مو شناخته می شوند.

چای سبز (Green Tea): چای سبز حاوی قویترین آنتی اکسیدان ها، کافئین و مواد معدنی از قبیل سلنیوم و ویتامین ث می باشد برخی از محققین بر این باورند که کافئین و آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز از اثرات مخرب هورمون دی هیدروتستوسترون بر ریشه موها می کاهند و به همین دلیل بسیاری از محلول های ضد ریزش مو مانند آلپسین حاوی کافئین می باشند. با افزایش سن تبدیل هورمون تستوسترون به دی هیدروتستوسترون در بدن مردان افزایش می یابد که یکی از اصلی ترین عوامل ریزش مو در مردان می باشد که به آن ریزش مو با الگوی مردانه گویند.

می توانید از اثرات مثبت چای سبز بر موها هم به شکل نوشیدن دم نوش آن و یا استعمال مستقیم آن بر پوست سر بهرمند شوید.