غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

اثر قرص هیرتامین (HairTamin) در جلوگیری از ریزش مو چقدر است؟

هیرتامین

مکمل‌های غذایی متعددی از برندهای مختلف برای تقویت موها و جلوگیری از ریزش آن‌ها در بازار وجود دارند که یکی از آن‌ها برند آمریکایی هیرتامین HairTamin است. همان طور که از نام این محصول مشخص است حاوی ویتامین، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی می‌باشد. هیرتامین قابل استفاده هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها است که در ادامه به بررسی ترکیبات آن می پردازیم و بررسی می‌کنیم  برای چه نوع ریزش مو مناسب می‌باشد.

هیرتامین چند نوع مکمل غذایی برای مو تولید می‌کند که نوع هیرتامین ادونس فرمولا HairTamin Advanced Formula که قوطی قرمز دارد در ایران شناخته شده می‌باشد که هر قوطی آن 30 کپسول دارد.

بررسی ترکیبات هیرتامین:

هیرتامین حاوی ویتامین‌های گروه ب به ویژه بیوتین (Biotin) به میزان 5000 میکروگرم است که مقدار مناسبی برای افرادی بوده که دچار ریزش مو می باشند. به بیوتین ویتامین H مخفف Hair نیز گفته می‌شود که برای رشد موها ضروری است. هیرتامین 15 میلیگرم روی (Zinc) دارد که از نوع  سیترات (Citrate) است که جذب بالایی دارد 15 میلیگرم مقدار مناسبی برای یک محصول ضد ریزش مو است. روی برای رشد و تکثیر سلول‌ها و همچنین برای تولید پروتئین در بدن ضروری است. مو از پروتئینی به نام کراتین ساخته می‌شود و برای داشتن موهای سالم بدن ما به روی نیاز دارد. تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که میزان کافی روی دریافت می‌کنند سطح هورمون DHT در آن‌ها پایین تر است. سطح بالای این هورمون باعث ریزش مو با الگوی مردانه می‌شود.

حتما بخوانید: بررسی فواید، معایب و میزان اثر قرص هیربرست (HairBurst)

هیرتامین حاوی 70 میکروگرم سلنیوم است اما متاسفانه نوع سلنیوم آن Sodium Selenite است که جذب پایینی دارد و مقالاتی نیز درباره مناسب نبودن آن برای بدن وجود دارد و در نتیجه نباید برای طولانی مدت از این محصول استفاده نمود. متاسفانه این محصول فاقد ید (Iodine) است. کمبود ید در بسیاری از افراد که ریزش مو را تجربه می‌کنند مشاهده می‌شود. از دیگر عوارض کمبود ید می‌توان به کم‌کاری تیروئید اشاره کرد که در بسیاری از خانم‌ها به شکل خفیف یا شدید دیده می‌شود.

هیرتامین حاوی ترکیبات گیاهی نیز می‌باشد که شامل گیاهان رزماری، دم اسب، زردچوبه، فلفل سیاه و ریشه گزنه است که همگی از گیاهان موثر برای تقویت موها می‌باشند. اما قابل ذکر است دوز این ترکیبات ناچیز است و عملا بی اثر. به نظر می‌رسد با این مقدار اندک این ترکیبات بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند.

حتما بخوانید: آیا رنگ کردن مو باعث آسیب به موها و یا ریزش مو می گردد؟

نحوه مصرف:

روزانه یک قرص همراه با ناهار مصرف شود. مکمل‌های غذایی اگر همراه با غذا مصرف شوند جذب بهتری دارند. توصیه نمی ‌شود هیرتامین را همراه با صبحانه مصرف کنید زیرا معمولا هنگام صبحانه اکثر افراد چای یا قهوه میل می‌کنند که کافئین موجود در آن‌ها می‌تواند جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی را تا 50% کاهش دهد.

از آنجا که هیرتامین حاوی ویتامین‌های ب و ث است توصیه می‌شود هنگام شب نیز مصرف نشود این مواد مغذی انرژی‌زا می‌باشند و می‌توانند باعث بی‌خوابی و اختلال در خواب شوند.

حتما بخوانید: آیا کوتاه کردن موها و یا تراشیدن سر از ریزش مو جلوگیری می کند؟

دوره مصرف:

دوره معمول مصرف هیرتامین برای عموم 3 ماه است. به عبارتی 3 بسته 30 عددی برای 3 ماه باید مصرف شود. البته با توجه به شرایط و وضعیت موهای شما پزشکتان تشخیص بهتری درباره نحوه و مدت مصرف می‌تواند ارائه کند.

موارد مصرف:

ریزش عمومی مو

ریزش فصلی مو

ریزش مو به دلیل فقر ویتامین‌ها و مواد معدنی

ریزش مو به دلیل استرس

حتما بخوانید: درمان ریزش مو با پی آر پی (PRP) تبلیغات است یا واقعیت؟

عوارض جانبی:

از آنجا که دوز مواد مغذی در هیرتامین استاندارد است معمولا افراد با مصرف آن عوارضی را مشاهده نمی‌کنند.

از آنجا که این محصول حاوی ویتامین‌های گروه ب (B Complex) است حین مصرف معمولا رنگ ادرار زردتر می‌شود که کاملا طبیعی است. توصیه می‌شود در طی روز به میزان کافی (6 لیوان کامل) آب بنوشید.

این محصول برای افراد بالای 18 سال مناسب است.

حتما بخوانید: مقایسه انواع روش های کاشت مو، بهترین روش کاشت مو کدام است؟

جمع بندی و نظر شخصی بنده:

به عنوان یک مکمل عمومی برای تقویت موها محصولی مناسب است. اما مصرف آن به تنهایی راه درمان ریزش مو نمی‌باشد. برای درمان ریزش مو می‌بایست از طریق آزمایشات خون علل ریزش مو بررسی شود و یک برنامه کامل تنظیم گردد.