غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

چگونه سیستم ایمنی بدن خود را تقویت و آماده کنیم؟

سیستم ایمنی

در دنیای امروز بیماری‌های مسری شیوع پیدا کرده و هر سال نوع جدیدی از ویروس ها مانند انواع آنفولانزا در جهان ظهور می کنند، امسال (سال 2020 میلادی) نیز ویروس کرونا از چین به اکثر کشورها سرایت کرده است. در سال ها و فصول دیگر نیز ممکن است ویروس های جدید دیگری گسترش یابند. در فصول سرد معمولا بیماری ها با منشاء ویروس و در فصول گرم با منشاء باکتری افزایش می یابند، زیرا ویروس ها در گرما در زمان کوتاهی از بین می روند و بر عکس باکتری ها در گرما فرصت رشد و تکثیر می یابند.

علاوه بر رعایت بهداشت فردی و اجتماعی در پیشگیری از بیماری ها داشتن سیستم ایمنی قوی کمک می کند تا از پس بیماری ها با سرعت و شانس بیشتری برآییم. در این مقاله نکات کلیدی جهت تقویت سیستم ایمنی را با شما به اشتراک خواهم گذاشت.

حتما بخوانید: هر آنچه باید درباره واکسن آنفولانزا بدانید! چه کسانی باید و چه کسانی نباید بزنند!

تغذیه مناسب:

مواد غذایی که سبب تقویت سیستم ایمنی می شوند عبارتند از:

1)  انواع پروتئین مانند مرغ، ماهی و تخم مرغ و یا حبوبات که حاوی پروتئین بالایی می باشند. آنتی بادی ها (پادتن ها) در بدن از پروتئین ساخته می شوند به همین دلیل نیاز است به مقدار کافی پروتئین از برنامه غذایی دریافت کنیم.

2)  اسیدهای چرب غیر اشباع امگا 3 که در روغن ماهی و بذر کتان وجود دارند. این اسیدهای چرب از غشای سلولی در برابر عوامل مخرب محافظت می کنند.
3)  میوه ها و سبزیجات تازه که حاوی ویتامین ث و آنتی اکسیدان ها می باشند از قبیل مرکبات.

مطمئن شوید که برنامه غذایی روزانه شما حاوی موارد فوق به اندازه کافی می باشد. مقدار متعادل برای عموم 40 گرم پروتئین، 200 الی 300 میلیگرم اسیدهای چرب امگا 3 و دو سروینگ میوه های تازه در روز است.

توجه کنید مواد شیرین و قندی سبب تضعیف غدد فوق کلیوی و سیستم ایمنی می شوند چه قند طبیعی باشند و چه مصنوعی و تا جای ممکن مصرف آن ها را محدود کنید.

حتما بخوانید: چه مکمل‌های غذایی هنگام ابتلا به کرونا (کووید-19) مصرف کنیم؟

مکمل های غذایی (Food Supplements):

مهترین مواد مغذی که سیستم ایمنی ما برای فعالیت صحیح به آن ها نیاز دارد عبارتند از روی (زینک)، سلنیوم، ویتامین ث و ویتامین د.

دوز بی خطر برای عموم 5 میلیگرم روی(Zinc)  ، تا 150 میلیگرم ویتامین ث و تا 50 میکروگرم سلنیوم در روز است. البته بهتر است پزشکتان با توجه به سابقه مصرف مکمل ها، اطلاع از وضعیت بدن شما و نتیجه آزمایشات خون دوز و مدت مصرف را مشخص کند.

کمبود ویتامین د نیز بسیار شایع است بخصوص در کشور ما ایران. برای تشخیص کمبود باید آزمایش خون انجام شود و نباید سرخود آنرا مصرف نمایید زیرا جز دسته ویتامین هایی است که در کبد ذخیره می شود با این حال هر فرد بالغ روزانه به 400 الی 600 واحد ویتامین د نیاز دارد پس مصرف یکروز درمیان یک قرص ویتامین د 1000 واحد برای اکثر افراد در فصل پاییز و زمستان که شدت آفتاب کم است مناسب و بی خطر می باشد. ویتامین د به عنوان یک پروهورمون شناخته می شود یعنی برای تولید بسیاری از هورمون ها در بدن مورد نیاز است و کمبود آن می تواند ضعف سیستم ایمنی را بهمراه داشته باشد.

حتما بخوانید: بهترین مواد غذایی برای درمان کرونا کدامند؟

گیاهان دارویی:

بنا بر گفته متخصصین طب گیاهی سیر، زنجبیل و ریشه گیاه جینسنگ(Panax Ginseng)  می توانند به تقویت سیستم ایمنی کمک نمایند. یک حبه سیر در روز و اندکی زنجبیل (به اندازه یک حبه سیر) مقدار متعادلی برای عموم می باشد. این گیاهان دارای خواص بی شمار دیگری نیز می¬باشند، لطفا در مصرف آن ها زیاده روی نکنید که می توانند با عوارض جانبی مانند مشکلات جلدی همراه باشند. سیر را نیز توصیه می شود به شکل خام میل نمایید تا خواص آن حفظ شود.

ریشه گیاه جینسنگ برای تقویت سیستم ایمنی و افزایش انرژی مفید است و از دیرباز در طب چینی مورد استفاده قرار می گرفته و امروزه به شکل مکمل غذایی بسیار محبوب و پرمصرف است. برای استفاده از آن حتما باید نظر پزشک متخصص را جویا شوید. در مبتلایان به بیماری های قلبی، کلیوی و افرادی که فشار خون بالایی دارند توصیه نمی شود.

حتما بخوانید: با فواید سیر آشنا شوید و بدانید برای چه بیماری هایی مفید است!

خواب و استرات کافی:

یکی از مهمترین نکات برای تقویت سیستم ایمنی داشتن خواب و استراحت کافی است، حداقل 7 الی 8 ساعت خواب شبانه داشته باشید. بافت ها، سیستم ایمنی و تمامی سلول ها خود را هنگام شب بازسازی و تجدید قوا می کنند. به عنوان مثال یکی از دلایلی که گفته می شود هنگام سرماخوردگی خواب و استراحت بیشتری داشته باشید همین امر است یعنی به جای آنکه انرژی خود را صرف امور روزانه کنید آنرا در اختیار سیستم ایمنی و گلبول های سفید قرار دهید تا با عوامل بیماری زا مقابله کنند.

تحقیقات نشان می دهند یک چرت به مدت حداقل 26 دقیقه طی روز به افزایش انرژی و استقامت کمک شایانی می کند. بهترین زمان برای خواب قبل از ساعت 10 شب است.

حتما بخوانید: چقدر زنجبیل مصرف کنیم تا سیستم ایمنی خود را تقویت نماییم؟

دوری از استرس:

استرس عامل بسیاری از مشکلات جسمانی و روانی است هر گاه تحت استرس قرار می گیریم ترشح هورمون کورتیزول افزایش می یابد که باعث عدم تعادل سایر هورمون ها می گردد و مشکلاتی از قبیل بی خوابی، پر خوری عصبی، التهاب، ضعف سیستم ایمنی، مشکلات گوارش و غیره را بوجود می آورد.

در زمان ابتلا به بیماری و یا برای پیشگیری از آن به توصیه های پزشکی گوش کرده و نکات لازم را رعایت کنید اما نباید دچار استرس و ترس شوید زیرا نه تنها تاثیر مثبتی ندارد بلکه باعث به خطر افتادن سلامتتان نیز می گردد. مطمئن باشید با رعایت توصیه های پزشکی از بیماری پیشگیری می شود و با تقویت سیستم ایمنی در صورت ابتلا، از پس آن بر خواهید آمد. همچنین فقط به توصیه های پزشکی که از کانال های رسمی عنوان می شوند توجه کنید و از گوش سپردن به توصیه های افراد غیر متخصص خودداری نمایید.

کلسیم و منیزیم و تاثیر آن بر آرامسازی سیستم اعصاب:

کلسیم و منیزیم دو ماده معدنی ضروری می باشند که نقش¬های مهمی در بدن انسان ایفا می کنند از جمله تنظیم فشار خون و ضربان قلب و آرامسازی سیستم اعصاب. با مشورت با پزشک خود دوز مناسبی از آنها مصرف نمایید.

گیاهان دارویی مانند گل گاو زبان و سنبل الطیب نیز می توانند کمک به بهبود خواب و آرامسازی اعصاب نمایند، می توانید روزانه یک لیوان دمنوش آن ها را در مواقعی که دچار استرس می شوید مصرف نمایید.

حتما بخوانید: عوارض کبد چرپ چیست؟ کدام آزمایش خون برای تشخیص کبد چرب است؟ بهترین درمان آن چیست؟

ورزش های سبک:

فعالیت های بدنی سبک مانند پیاده روی در حد 20 الی 30 دقیقه در روز یا حتی نرمش در منزل می توانند باعث بهبود گردش خون، رفع کرختی بدن، تقویت غدد فوق کلیوی و سیستم ایمنی گردند و در نقطه مقابل بی تحرکی می تواند بدن را ضعیف نماید.

ورزش های سنگین به بدن فشار و استرس وارد می کنند و برای عموم توصیه نمی شوند. همچنین در صورتی که به بیماری مبتلا می باشید بهتر است استراحت و از ورزش خودداری نمایید. ورزش جهت تقویت سیستم ایمنی برای زمان است که هنوز به بیماری مبتلا نشده اید نه حین آن.

ترک عادات ناصحیح:

سیگار، قلیان، مشروبات الکلی و کلیه مواد مخدر سیستم ایمنی را ضعیف می کنند. مصرف آن ها به شکل مستمر سبب آسیب به کبد، کلیه ها و ریه ها می گردد و چنانچه ویروسی وارد بدن گردد فرد بیشتر از سایرین آسیب پذیر خواهد بود. به فکر سلامت خود باشید و همین امروز برای ترک آن ها اقدام نمایید.

حتما بخوانید: کدام نوع ویتامین د بهتر جذب می شود و چه دوزی مصرف کنیم؟

استفاده از سونای خشک:

سونا با بالا بردن دمای بدن کمک به از بین بردن ویروس ها و باکتری ها می کند. جالب است بدانید تب نیز یک واکنش دفاعی طبیعی است یعنی سیستم ایمنی دمای بدن را بالا می برد تا ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد. اگر به بیماری خاصی از قبیل مشکلات قلب و عروق، کلیوی، دیابت و غیره مبتلا نمی باشید و پزشکتان رفتن به سونا را برای شما مجاز می داند استفاده از آن شاید در حین سرما خوردگی به شما کمک نماید.

چنانچه تمایل دارید یک برنامه تخصصی جهت تقویت سیستم ایمنی و تنظیم متابولیسم بدنتان دریافت کنید نیاز است ابتدا آزمایشات خون کامل انجام شوند یا سطح ویتامین ها، مواد معدنی، هورمون ها و سایر فاکتورهای خونی بررسی شوند  سپس می توان برنامه دقیق برایتان تنظیم نمود که شامل مکمل های غذایی با دوز و مدت مصرف و همچنین برنامه غذایی که بدانید کدام مواد غذایی مورد نیاز بدنتان می باشد و کدام مواد را نباید مصرف کنید. جهت کسب اطلاع از چگونگی آغاز درمان به صفحه آغاز درمان مراجعه نمایید.

حتما بخوانید: آیا تبلیغاتی که درباره فواید امگا 3 می شود صحت دارد؟