غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین چیست و عوارض کمبود آن کدامند؟

ویتامین ب2

ویتامین B2 که به آن ریبوفلاوین (Riboflavin) نیز گفته می شود، ویتامینی محلول در آب و جز ویتامین های گروه ب است. ویتامین B2 با کمک سایر ویتامین‌های ب نقش مهمی در متابولیزم مواد غذایی و تبدیل آن ها به انرژی، فعالیت غدد فوق کلیوی و آرام سازی سیستم اعصاب مرکزی ایفا می کند.

برخی تحقیقات حاکی از آن است ویتامین B2 می تواند مانند آنتی اکسیدان عمل و اثرات مخرب رادیکال های آزاد را خنثی کند. ویتامین B2 با این مکانیزم به مانند سایر ویتامین هایی که خاصیت آنتی اکسیدان دارند از قبیل ویتامین C و ویتامین E سبب کاهش شانس ابتلا به بعضی از انواع سرطان می گردد. ویتامین B2 باعث کاهش تبدیل کلسترول خوب (HDL) به کلسترول بد (LDL) و با این عمل از رسوب کلسترول در رگ ها و سایر اندام های بدن می کاهد.

حتما بخوانید: قهوه برای چه افرادی مفید و چه کسانی مضر است؟

آب مروارید و رابطه آن با ویتامین B2

ویتامین ب2 برای سلامت چشم ها و فعالیت سیستم بینایی مورد نیاز است، در یک تحقیق که در دانشگاه پزشکی مریلند انجام شد مشاهده گردید افرادی که از مکمل های غذایی ویتامین ب 2 طی سال ها استفاده نموده اند به میزان قابل توجهی کمتر از سایرین به بیماری آب مروارید مبتلا می شوند. به همین جهت گمان می رود این ویتامین احتمالا از شانس ابتلا به آب مروارید می کاهد.

حتما بخوانید: فواید چای سبز چیست و چند لیوان در روز بنوشیم؟

علایم کمبود ویتامین ب2:

بی اشتهای و یا پرخوری: به گفته مرکز پزشکی مدیکال پلاس (Medical Plus) در آمریکا، 20 الی 33 درصد از کسانی که دچار بی اشتهایی و یا پرخوری عصبی می باشند دچار کمبود ویتامین ب2 بوده و مصرف دوز مناسب از ویتامین B2 به همراه سایر ویتامین های گروه ب باعث بهبود این مشکلات می شود.

سر درد و میگرن: در تحقیقی دیگر که توسط مرکز پزشکی مدیکال پلاس صورت گرفت مشاهده گردید، بعد از مصرف مکمل های ویتامین ب2 از شدت حملات میگرنی و سردرد ها در افراد مبتلا به میگرن تا 50% کاسته می شود و احتمال آن می رود که یکی از دلایل بیماری میگرن کمبود ویتامین ب2 باشد.

حتما بخوانید: روغن ماهی (امگا 3) چیست و برای چه بیماری هایی مفید است؟

سایر علائم کمبود ویتامین B2

کمبود ویتامین B2 می تواند به مشکلاتی از قبیل ضعف، تورم گلو و زبان، ترک پوست به بویژه ترک در گوشه های دهان، درماتیت، کم خونی و تاری در دید منجر شود.

چه اشخاصی در معرض کمبود ویتامین ب2 می باشند؟

افراد مسن و کسانی که به بیماری های مزمن مبتلا می باشند در معرض کمبود ویتامین B2 می باشند.

مصرف نوشیدنی های الکلی، قرص های ضد بارداری توانایی بدن برای جذب این ویتامین را کاهش می دهند.

تعریق، فعالیت های بدنی و استرس نیز نیاز بدن به ویتامین B2 را افزایش می دهند.

حتما بخوانید: با خواص دارویی و بی نظیر زنجبیل آشنا شوید

مقدار نیاز روزانه بدن به ویتامین ب2

بنا بر اعلام موسسه ملی سلامت در آمریکا (National Institutes of Health) نیاز روزانه به ویتامین B2 برای گروه های سنی مختلف از قرار زیر است:

دختران نوجوان 14 تا 18 سال 1 میلیگرم، پسران نوجوان 14 تا 18 سال 1.3 میلیگرم، زنان بالای 19 سال 1.1 میلیگرم، مردان بالای 19 سال 1.3 میلیگرم و زنان باردار و شیرده به 1.4 الی 1.6 میلیگرم ویتامین ب2 در روز نیاز دارند.

منابع غذایی ویتامین B2

لبنیات به ویژه شیر و پنیر، تخم مرغ، انواع گوشت، سبزیجات تازه و صیفیجاتی که به رنگ سبز می باشند از قبیل خیار و کلم بروکلی و ماهی تازه از منابع غذایی حاوی ویتامین ب2 می باشند.

حتما بخوانید: درمان چاقی چیست؟ با غذاهای چربی سوز آشنا شوید!

مکمل های غذایی ویتامین B2

از آنجا که ویتامین ب2 به اندازه کافی در مواد غذایی یافت می شود معمولا نیازی به مصرف آن به شکل مکمل غذایی نمی باشد مگر با تشخیص و نظر پزشک.

ویتامین B2 به همراه سایر ویتامین های B در ترکیب بسیاری از مکمل ها از قبیل ب کمپلکس، مولتی ویتامین ها، مخمر آبجو و غیره وجود دارد.

برخی از پزشکان برای کمک به درمان بیماری هایی از قبیل: فراموشی، زردی در نوزادان، کم خونی، بی اشتهایی، آب مروارید، افسردگی و میگرن مکمل های ویتامین B2 را برای بیماران تجویز می کنند.

مصرف دوز زیاد از مکمل های ویتامین ب2 باعث آسیب جدی به کبد می گردد.

همواره قبل از مصرف مکمل های غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

حتما بخوانید: فواید دارچین چیست و برای چه بیماری های مفید است؟