غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

چگونه لاغر شویم و در کمال سلامت وزن خود را کاهش دهیم؟

how to loss weight

همه به دنبال زیبایی و جذابیت بیشتر هستند و نمی توان از تاثیر همه جانبه آن در روابط اجتماعی چشم پوشی کرد. موهای پر پشت، پوست سالم و زیبا و مسلما داشتن اندامی متناسب، همه و همه باعث افزایش زیبایی و اعتماد به نفس در همگان می گردند. با رعایت نکاتی که در زیر به آن ها اشاره می کنیم براحتی می توانید علاوه بر داشتن اندامی متناسب، بر سلامت خود نیز بیافزاید:

1. تعداد وعده های غذایی بیشتر و حجم کمتر غذا: اگر قصد کاهش وزن دارید بهتر است به جای 3 وعده غذا، 5 تا 6 وعده غذای سبک میل نمایید.

حتما بخوانید: علت سفیدی زودرس موها چیست و آیا درمانی برای آن وجود دارد؟

2. وعده های غذا با ترکیبات مجزا: سعی کنید وعده های غذایی که حاوی پروتئین می باشند مانند گوشت، تخم مرغ و غیره را به صورت مجزا و نه همراه با غذاهای حاوی کربوهیدرات مانند برنج، نان، غلات میل نمایید، به عنوان مثال جوجه کباب یا ماهی را بدون برنج و نان میل کنید و در زمان و وعده غذایی دیگر برنج را با خورشت مورد علاقه خود بدون گوشت میل نمایید. علت این است که وقتی پروتئین ها همراه با کربوهیدرات ها خورده شوند اثر فوق العاده ای در جذب کربوهیدرات ها خواهند داشت. منابع غذایی پروتئینی را همراه با انواع سالاد می توانید میل نمایید.

3. صبحانه را فراموش نکنید: صبحانه بهتر است شامل پروتئین مانند تخم مرغ، شنیسل مرغ و سایر منابع پروتئینی باشد، اشخاصی که صبحانه نمی خورند معمولا در طی روز دچار ضعف می شوند و به خوردن بیشتر مواد غذایی به ویژه شیرینی ها و چربی ها می پردازند که باعث افزایش وزن می گردد. می توانید 3 عدد سفیده تخم مرغ آبپز با کمی زیتون یا خیار شور میل نمایید یا یک لیوان شیر کم چرب با یک عدد موز.

حتما بخوانید: دلیل ریزش ابروها چیست و آیا درمانی برای آن وجود دارد؟

4. استرس را از خود دور کنید: هنگام استرس ترشح هورمونی در بدن به نام کورتیزول افزایش می یابد که به آن هورمون استرس نیز گفته می شود، تحقیقات نشان می دهد آزاد شدن بیش از حد هورمون کورتیزول در خون سبب افزایش تمایل انسان به خوردن مواد قندی و چربی می شود. محققان بر این باورند ازدیاد این هورمون فعالیت بخشی از مغز را که مسئولیت کنترل اشتها را برعهده دارد برای چندین ساعت مختل کرده و فرد بعد از آنکه تحت استرس قرار گرفت به خوردن بی رویه مواد غذایی به ویژه چربی و مواد قندی می پردازد.

5. غذا را به خوبی بجوید و با آرامش میل نمایید: فاصله ای بین خوردن غذا و احساس سیری وجود دارد، وقتی شما با عجله و سرعت غذا را میل می کنید این فاصله بیشتر می شود و مغر با فاصله زمانی طولانی تر به مرکز کنترل اشتها دستور سیری را مخابره می کند که باعث می شود شما مقدار بیشتری غذا بخورید تا حس سیری نمایید.

6. پیاده روی را فراموش نکنید: پیاده روی یک ورزش ساده و بدون نیاز به تجهیزات خاص و البته 100% رایگان است که می تواند سبب افزایش سلامت بدن گردد و همچنین کمک شایانی به داشتن اندامی متناسب می نماید.

پیاده روی مانند سایر ورزش ها فواید بسیاری برای سلامت انسان دارد که عبارتند از:

1. کاهش کلسترول بد LDL

2. افزایش کلسترول خوب HDL

3. کاهش فشار خون در مبتلایان به این بیماری

4. کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی

5. کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

6. کاهش علائم افسردگی

7. کمک به کاهش وزن و داشتن اندامی متناسب

تمام این فواید فقط با چند ساعت پیاده روی در هفته میسر می گردد.

حتما بخوانید: راه های درمان کم خونی، نحوه تشخیص و علایم آن را بشناسید

پیاده روی و تاثیر آن بر روان انسان

پیاده روی و هر نوع ورزش کردن سبب آزاد شدن اندروفین در بدن که یک ضد درد طبیعی است می گردد، آزاد شدن این ماده در خون باعث نشاط در همه و کاهش علائم افسردگی در مبتلایان به این بیماری می گردد.

همچنین پیاده روی سبب کم شدن بافت چربی و کاهش وزن می گردد و افراد چاق به مرور زمان وزن اضافی خود را از دست می دهند و مسلما اندام بهتر سبب افزایش اعتماد به نفس و داشتن حسی بهتر نسبت به خودتان می گردد.

به یاد داشته باشید انسان از دو قسمت جسم و روان تشکیل شده و هر کدام بر روی دیگری تاثیر می گذارند.

حتما بخوانید: آیا مصرف کپسول های امگا 3 ضروری و مفید است؟

نکات مهم

1. انتخاب کفش و لباس مناسب: حتما از کفش های ورزشی که کاملا اندازه پایتان می باشند استفاده نمایید و لباس ورزشی و یا لباسی که اندام های بدنتان در آن راحت و آزاد باشند به تن کنید.

2. در ابتدای پیاده روی باید با سرعت آهسته قدم بر دارید (برای مدت 5 الی 7 دقیقه) تا بدنتان گرم شود و سپس می توانید بر سرعت خود بیافزایید و هنگامی که قصد پایان دادن به پیاده روی را دارید مجددا برای 5 دقیقه آهسته راه روید و سپس متوقف شوید، به هیچ عنوان یکباره پیاده روی را مخصوصا زمانی که با سرعت بالا قدم برمی دارید و یا می دوید متوقف ننمایید، چون توقف ناگهانی ورزش سبب می گردد بدون اینکه عضلات در حالت فعالیت باشند برای دقایقی خون با فشار بالا در رگ ها جریان داشته و به کلیه ها فشار وارد می شود و همچنین باعث کوفتگی و گرفتکی عضلات می گردد.

3. گوش کردن به یک موسیقی با هدفن حین پیاده روی جذابیت آنرا بیشتر می نماید.

4. فرم صحیح راه رفتن مطابق شکل زیر است یعنی کمر و گردن صاف و دید مستقیم و رو برو جلو

walking

5. بهترین محل برای پیاده روی پارک ها و بهترین زمان صبح ها ساعت 7 الی 10 می باشد.

برنامه و زمان بندی

ابتدا برنامه پیاده روی خود را با هفته ای 3 جلسه (یک روز درمیان) و هر جلسه 20 دقیقه شروع نمایید، در هفته دوم چنانچه احساس راحتی داشتید زمان آنرا به 30 دقیقه افزایش دهید.

در هفته چهارم تعداد جلسات را به 4 بار در هفته افزایش دهید و هر جلسه همان 30 دقیقه

از هفته ششم زمان هر جلسه را 5 دقیقه اضافه کنید تا در نهایت به 1 ساعت برسد.

در نهایت 4 الی 5 جلسه پیاده روی در هفته و هر جلسه یک ساعت زمان ایده ال برای هر فرد می باشد که سبب کاهش وزن و تناسب اندام، افزایش انرژی بدن، بهبود خواب می گردد.

نکته مهم پیشرفت و افزایش زمان پیاده روی مطابق برنامه ذکر شده است که موجب خستگی و کوفتگی عضلات نشود.

به شما قول می دهیم وقتی به این زمان دست یابید و تاثیر فوق العاده آنرا بروی جسم و روان خود تجربه کردید به هیچ عنوان نخواهید توانست پیاده روی را ترک نمایید و جز اصلی برنامه زندگی شما خواهد شد.

حتما بخوانید: بهترین روش طبیعی و بدون عوارض برای افزایش سایز سینه در خانم ها چیست؟