غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

آیا ممکن است بعد از کاشت مو، موهای کاشته شده دچار ریزش شوند؟

ریزش مو بعد از کاشت مو

اگر علت ریزش مو ریشه یابی و درمان نشود احتمالا بعد از گذشت مدتی موهای کاشته شده نیز به مانند موهای اولیه دچار ریزش می شوند و یا حتی ممکن است بعد از عمل کاشت تعداد زیادی از فولیکول های کاشته شده رشد نکنند و نتیجه مناسب حاصل نشود. در حقیقت عواملی که در بدن موجب تضعیف ریشه موها می شوند ممکن است مانع رویش فولیکول های کاشته شده و یا ریزش مجدد موهای رشد کرده بعد از مدتی گردند.

به همین جهت بسیار مهم است که قبل از انجام عمل کاشت علل ریزش مو رفع گردند، این امر هم کمک به کسب نتیجه بهتر می کند و هم از شانس ریزش مجدد موها می کاهد.

چرخه ریزش و رویش موها چگونه است؟

در یک فرد عادی هر گاه تار مویی ریخته می شود مجددا مویی از همان نقطه شروع به رویش می کند و بعد از مدتی به مویی کامل به مانند قبل تبدیل می شود.

اما در بعضی از افراد به دلایلی از قبیل ازدیاد هورمون دی هیدروتستوسترون(DHT)، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی و سایر مشکلات متابولیکی در بدن ریشه موها ضعیف و کوچک شده و این امر باعث می شود مویی که جایگزین موی ریخته شده می گردد نازک تر از قبل باشد. اگر این عوامل رفع نشوند به مرور موها نازکتر از قبل شده سپس به شکل کرکی در آمده و در نهایت به طور کامل از بین می روند. قابل ذکر است وقتی که ریشه مو از بین برود دیگر هیچ دارو و روش درمانی موجب رویش مجدد مو نخواهد شد و کلیه درمان های طبی زمانی موثر می باشند که ریشه موها زنده باشند.

این اتفاق برای موهای کاشته شده نیز می تواند رخ دهد. در کاشت مو معمولا فولیکول ها از پشت سر و قسمت بالای گردن برداشته می شوند که بزرگتر از فولیکول های سایر قسمت های سر می باشند به همین خاطر در سال های ابتدایی به ندرت شخص شاهد ریزش موهای کاشته شده خواهد بود اما اگر مراقبت های لازم صورت نگیرد این موها نیز ضعیف و در نهایت دچار ریزش می گردند.

حتما بخوانید: آیا روشی برای بزرگ کردن آلت تناسلی مردان وجود دارد؟

آیا روش کاشت تاثیری در جلوگیری از ریزش مجدد موها دارد؟

خیر، البته انتخاب روش مناسب و کادر پزشکی مجرب قطعا کمک به کسب نتیجه بهتر و طبیعی می کند اما تضمینی برای عدم ریزش مجدد موها در سال های بعد نخواهد بود.

بدیهی است موهای کاشته شده هیچگاه به مانند موهای اولیه و دوران جوانی فرد نخواهند بود و اگر موهای طبیعی و اولیه دچار ریزش شده این احتمال برای موهای کاشته شده نیز وجود دارد.

حتما بخوانید: بهترین محلول های ضد ریزش مو در ایران کدامند؟

چند نکته و توصیه برای کسب نتیجه بهتر و جلوگیری از ریزش موهای کاشته شده

1. سن مناسب برای کاشت مو در آقایان بالای 30 سال است، قبل از 30 سالگی سطح هورمون ها در بدن متغیر است به عنوان مثال میزان ترشح بسیاری از هورمون ها در یک فرد 24 ساله با فرد 27 ساله با آنکه صرفا 3 سال اختلاف سنی دارند متفاوت است به همین دلیل در سال های جوانی شاهد تغییرات عقلانی و جسمانی متعددی در افراد می باشیم. اما بعد از 30 سالگی سطح هورمون ها به یک ثبات نسبی می رسد و به ندرت شاهد تغییرات ناگهانی خواهیم بود و این مسئله از شانس ریزش مجدد موها می کاهد.

2. با نظر پزشک متخصص از 2 ماه قبل از کاشت و تا 6 ماه بعد از آن دوز مناسب از ویتامین های D، E، B5، B12 و بیوتین مصرف نمایید.

3. بعد از عمل کاشت توصیه می شود آقایان روزانه 300 الی 500 میلیگرم گیاه نخل اره ای(Saw Palmetto) به شکل مکمل غذایی مصرف کنند. این گیاه از تبدیل هورمون تستوسترون به دی هیدروتستوسترون جلوگیری می کند و عملکردی مشابه با قرص فیناستراید دارد و برای خانم ها توصیه می شود بعد از کاشت مو به مدت 6 الی 12 ماه از گیاه دم اسب(Horsetail) استفاده کنند این گیاه کمک به استحکام ریشه موها و تولید کلاژن می کند.

حتما بخوانید: علت ریزش ابروها چیست و چگونه باید آنرا درمان کنیم؟

4. بعد از دوره نقاهت و رویش موها هر سال یک دوره 3 ماهه از محلول های تقویت کننده مو زیر نظر پزشک استفاده کنید، محلول های مناسب برای بعد از عمل کاشت عبارتند از ماینوکسیدیل 2 درصد، آمینکسیل، محلول های حاوی کافئین، آرژنین، ریشه جینسنگ و موارد دیگر. به یاد داشته باشید مو و پوست نیازمند رسیدگی می باشند به ویژه بعد از 30 سالگی که بدن رو به پیری و فرسودگی می رود و منتظر نمانید که موهایتان دوباره دچار ریزش شده و آنگاه دنبال چاره بگردید از قبل با مراقبت های لازم از ریزش مجدد موهای خود جلوگیری کنید.

5. به تغذیه خود اهمیت دهید و از مصرف چربی های اشباع شده مانند انواع سس، خامه و غذاهای سرخ کردنی خودداری کنید یکی از علل دخیل در ریزش موها که اکثرا به آن توجه کافی نمی شود کلسترول بالا است. روغن زیتون، نارگیل و سایر روغن های مفید را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. همچنین هفته ای 2 الی 3 وعده ماهی مصرف نمایید و یا از مکمل های امگا 3 استفاده کنید، 2 الی 3 کپسول امگا 3 در هفته تامین کننده نیاز بدن به اسیدهای چرب غیر اشباع می باشد.

6. از ژل، تافت و سایر حالت دهنده ها و سشوار تا جای ممکن استفاده نکنید.

7. هنگام استحمام از آب ولرم مایل به سرد برای شستن سر و موهایتان استفاده کنید، آب گرم باعث کشش پوست و باز شدن منافذ آن شده و شانس ریزش مو را افزایش می دهد.

حتما بخوانید: دلایل مهم ریزش مو در مردان کدامند و نقش وراثت چقدر است؟

8. آقایان از شامپوهای حاوی کافئین مانند Alpecin C1 و خانم ها از شامپوهای حاوی عصاره طبیعی نعنا استفاده کنند، کافئین باعث افزایش طول عمر ریشه موها و نعنا باعث کاهش استرس پوستی و بهبود جریان خون می گردد.

9. در صورتی که دچار خارش سر می باشید از شامپوهای حاوی گیاه آلوئه ورا استفاده کنید و از خاراندن سر خود خودداری نمایید.

10. از پزشک متخصص جهت دریافت راهنمایی های تخصصی کمک بگیرید.