غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

آنالیز مو روشی برای تشخیص علل ریزش مو و سنجش مواد معدنی

hair analysis

همان طور که در صفحات دیگر وب سایت توضیح داده شد، مهمترین گام برای درمان ریزش مو تشخیص علل ریزش می باشد و در کنار آزمایش خون، آنالیز مو روشی است که ما از آن برای تشخیص علل ریزش مو از قبیل سنجش میزان مواد معدنی و فلزات سنگین، وضعیت سنتز پروتئین و غیره استفاده می نماییم، بدین ترتیب که بخشی از موی سر شما با قیچی چیده می شود(حدود 100 تار مو) و در لابراتوار مخصوص مو تجزیه و تحلیل شده و با توجه به اطلاعات بدست آمده، جهت درمان ریزش مو و رویش مجدد موها، مکمل ها، محلول ها و درمان مناسب را تجویز می کنیم، تست آنالیز مو برای سنجش فلزات سمی در بدن و آزمایش دی ان ای نیز مورد استفاده بسیاری از پزشکان قرار می گیرد.

در آنالیز مو میزان 21 عنصر در بافت مو اندازه گیری می شود، این عناصر عبارتند از: کلسیم، منیزیم، پتاسیم، سدیم، فسفر، آهن، مس، منگنز، روی، کروم، سلنیوم، بارون، لیتیوم، مولیبدنم، نیکل، کبالت، سرب، جیوه، کادمیوم، آرسنیک و آلومینیوم.

حتما بخوانید: چند توصیه برای جلوگیری از ریزش مو که همه باید بدانند!

میزان برخی از عناصر در آنالیز مو بیانگر میزان تقریبی ذخایر آن ها در بدن می باشد و از آن مهمتر نسبت بعضی از مواد معدنی به یکدیگر بیانگر وضعیت و فعالیت غدد تیروئید، آدرنال و نوع متابولیزم بدن می باشد، به عنوان مثال نسبت کلسیم به پتاسیم بیانگر عملکرد غده تیروئید و نسبت سدیم به پتاسیم بیانگر عملکرد غدد آدرنال(فوق کلیوی) و تاثیر آن ها بر مو می باشد. مثلا افرادی که دچار کم کاری غدد فوق کلیوی می باشند در آنالیز مویشان میزان سدیم در قیاس با پتاسیم، کلسیم و منیزیم کمتر می باشد به دلیل اینکه میزان هورمون های ترشح شونده توسط غدد فوق کلیوی مسئول تنظیم میزان سدیم در سرم خون می باشند و زمانی که این غدد کم کار باشند میزان سدیم در خون کم بوده و میزان کمتری از این عنصر در بافت های نرم بدن مانند مو رسوب می کند.

حتما بخوانید: چه میزان ریزش مو در روز طبیعی است و بیماری محسوب نمی شود؟

در آنالیز مو عوامل متداول که سبب ریزش موها می گردند بررسی می شوند و عبارتند از:

1) کمبود مواد معدنی

2) ازدیاد مواد معدنی

3) وضعیت متابولیزم پروتئین در بدن

4) عملکرد غدد فوق کلیوی و تیروئید

5) نوع متابولیزم بدن

و با توجه به اطلاعات بدست آمده از آنالیز مو و آزمایشات خون علل ریزش مو مشخص می گردند و برنامه درمانی دقیق که شامل:

1) مکمل های غذایی مناسب برای تنظیم میزان مواد معدنی و ویتامین ها در بدن

2) نوع مناسب از محلول های محرک رویش مو

3)برنامه غذایی جهت کمک به تنظیم میزان مواد معدنی

4) در صورت نیاز گیاهان دارویی جهت کمک به تنظیم هورمون ها ارائه می شود.

که علاوه بر درمان ریزش مو و رویش مجدد موها، سبب تنظیم متابولیزم، افزایش انرژی و سلامت بدن نیز می گردد.

حتما بخوانید: آیا کوتاه کردن موها و یا تراشیدن سر از ریزش مو جلوگیری می کند؟

تفاوت آزمایش خون و آنالیز مو برای سنجش میزان مواد معدنی و فلزات سنگین

موی سر دومین بافت فعال و متابولیکی بدن است که تحت تاثیر جریان خون، عرق، هورمون ها و آنزیم ها می باشد، میزان مواد معدنی رسوب کرده در مو بیانگر ذخایر آن ها و آنچه که درون سلول های بدن در حال اتفاق است می باشد، فاکتور های درون خون با عواملی مانند غذا خوردن، فعالیت های بدنی، بیماری و غیره بسیار متغیر هستند و همچنین در آزمایش خون میزان مواد موجود در خون در لحظه خون گیری بررسی می شود. اما در آنالیز مو 2.5 سانتی از بافت مو آنالیز می شود که بیانگر میزان مواد معدنی رسوب کرده در مو طی 2 الی 3 ماه می باشد که بسیار دقیقتر از آزمایش خون برای اندازه گیری میزان ذخایر مواد معدنی و فلزات سنگین در بدن است. همانطور که در قسمت های مختلف سایت بارها توضیح داده شد یکی از عوامل اصلی در ریزش موها عدم توازن میزان مواد معدنی در بدن می باشد. جهت مطالعه بیشتر مقاله مواد معدنی و نقش آن ها در بدن را مطالعه نمایید. لطفا توجه داشته باشید این مطلب بدان معنی نیست که آنالیز مو می تواند جایگزینی برای آزمایش خون باشد، برای اندازه گیری میزان فاکتورهای خونی مانند آنزیم ها، چربی، قند، تشخیص بیماری ها و غیره آنالیز مو هیچ کاربردی ندارد.

حتما بخوانید: نقد و بررسی ترکیبات مولتی ویتامین سنتروم(Centrum)

تفسیر آنالیز مو:

تفسیر آنالیز مو متفاوت از آزمایش خون می باشد به عنوان مثال میزان پایین عناصر در آنالیز مو لزوما به معنی کمبود آن ها در بدن نمی باشد مثلا آهن از عناصری است که در آنالیز مو نباید مورد بررسی قرار گیرد و میزان پایین آن نشانه کمبود نمی باشد و یا میزان بالای کلسیم دلیل بر ازدیاد آن در بدن نبوده بلکه بیانگر عدم توانایی بدن در استفاده از کلسیم می باشد که باعث می شود کلسیم به مرور زمان در بافت های نرم بدن از جمله مو رسوب کند و از دلایل آن می توان به کم کاری غدد تیروئید و یا آدرنال و ازدیاد مس اشاره نمود. قابل ذکر است پزشک یا متخصص تغذیه باید دوره کامل آموزش تفسیر آنالیز مو را گذرانده و دارای تجربه و علم کافی باشد تا توانایی لازم برای تفسیر صحیح آنالیز مو و تنظیم برنامه درمانی را دارا باشد.

حتما بخوانید: بررسی قرص مولتی ویتامین فارماتون (ژریاتریک فارماتون)

گستردگی استفاده از این روش در سایر کشورها

بیش از ده ها لابراتوار آنالیز مو در آمریکا، اروپا و استرالیا در حال فعالیت می باشند و بیش از هزاران پزشک و متخصص تغذیه در سراسر دنیا از این روش برای اندازه گیری میزان مواد معدنی، بررسی متابولیزم بدن و غیره استفاده می نمایند، پزشکان و متخصصین تغذیه که با نام holistic فعالیت می کنند بیشتر طرفدار این روش می باشند.

نمونه ای از آنالیز مو:

sample