غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

علت و نحوه درمان کم کاری و پرکاری غده تیروئید چیست؟

thyroid problems

غده تیروئید به شکل پروانه در جلوی گلو و فعالیت آن برای ادامه حیات انسان ضروری است، این غده هورمون های بسیار مهمی مانند تیروکسین، T3 ،T4 و غیره را تولید می کند.

وظایف هورمون های تیروئید در بدن:

هورمون‌های تیروئید از مهمترین هورمون های بدن می باشند آن ها برای مشتعل شدن سوخت درون میتوکندری سلول ها به منظور تولید انرژی که بدن برای تمامی فعالیت های خود از آن استفاده می نماید ضروریند. بنابراین هر گونه اشکال در عملکرد غده تیروئید باعث اختلال در تولید انرژی و بروز خستگی می شود.

حتما بخوانید: دلیل اصلی ریزش مو در زنان چیست؟

این هورمون ها باعث افزایش سرعت متابولیزم (سوخت و ساز) بدن شده که تقریباً تمامی بخش های بدن را تحت تأثیر قرار می دهند از قبیل: سیستم گوارش (از هضم و جذب غذا گرفته تا تبدیل مواد غذایی به انرژی)، تنظیم وزن، ضربان قلب و فشار خون، تنفس، قدرت عضلات، خواب، عملکرد جنسی و غیره.

هورمون های تیروئید همچنین بر خلق و خوی و روان انسان تأثیر گذارند، کمبود آن ها در دوران حاملگی موجب نوعی عقب افتادگی ذهنی در جنین بنام کوتینیسم و در کودکان باعث کاهش فعالیت ذهنی و افسردگی می شود. ازدیاد هورمون ها نیز سبب بی قراری، عصبانیت و بیش فعالی می شود که به آن هایپرتیروئیدیسم (پرکاری تیروئید) گویند.

مشکلات متداول غده تیروئید:

1. کم کاری تیروئید

2. تیروئیدیت (عفونت خفیف تیروئید)

3. پرکاری تیروئید

4. گواتر

5. سرطان تیروئید

بنا بر تجربه بنده روش های طبیعی درمان تیروئید بسیار موثرتر از استفاده از داروهای شیمیایی و هورمون های جایگزین می باشند، غیر از مواقعی که بخش عمده ای از غده تیروئید تخریب شده و یا با جراحی آن را برداشته اند نیاز به استفاده از هورمون های جایگزین نمی باشد، در مواردی که تیروئید فرد تخریب نشده و فقط مشکلات تیروئید وجود دارد هورمون درمانی ظاهراً باعث رهایی فرد از عوارض می شود اما به مرور زمان مشکلات بیشتر و درمان سختر می گردد. معمولا با تنظیم میزان مواد معدنی در بدن فعالیت غده تیروئید بعد از مدتی به حالت نرمال باز می گردد.

حتما بخوانید: عوارض قرص ضد بارداری چیست؟ ریزش مو و سایر خطرات آنرا بشناسید

چرا امروزه مشکلات تیروئید گسترش یافته؟

1. استرس: استرس به هر شکل اعم از جسمانی یا روانی باعث برهم خوردن توازن مواد معدنی در بدن و تعادل تیروئید می شود. هرگاه شخصی تحت استرس قرار می گیرد غدد آدرنال (فوق کلیوی) به کمک بدن شتافته و با تولید هورمون های مختلف به بدن کمک می کند تا از حالت فشار و استرس خارج شود به همین دلیل ممکن است شما بارها هنگام استرس دردی در ناحیه کلیه ها احساس کرده باشید، این امر موجب مصرف مقدار زیادی عنصر روی و منیزیم توسط بدن می گردد، استمرار استرس موجب مصرف بیشتر و در نهایت تخلیه ذخایر روی، منیزیم و برخی دیگر از ویتامین ها و مواد معدنی و بر هم خوردن توازن آن ها در بدن می گردد. بسیاری از مواد معدنی که هنگام استرس از بدن فرد حذف می شوند برای فعالیت صحیح غده تیروئید مورد نیاز می باشند.

2. وجود مواد و عناصر تداخل کننده با عملکرد عنصر ید: امروزه در آب و مواد غذایی، هالوژن ها مانند فلوریدها، کلریدها و برمیدها به فراوانی وجود دارند که می توانند جایگزین ید در تیروئید شوند. این مواد با جذب و متابولیزم ید تداخل دارند و وقتی آن ها جایگزین ید در بدن شوند غده تیروئید دچار اختلال در فعالیت می شود.

حتما بخوانید: آیا می دانستید بیش از نیمی از مردم از کمبود ویتامین د رنج می برند؟

3. ازدیاد مس و جیوه در بدن: امروزه تقریباً اکثر افراد دارای مس و جیوه مازاد در بدنشان به خاطر آلودگی محیط زیست می باشند. این دو عنصر با عناصری مثل روی، سلنیوم و منگنز که تیروئید جهت فعالیت خود به آن ها نیاز دارد تداخل عملکرد دارند، مس عنصر ضروری برای سلامت انسان است اما ازدیاد آن موجب اختلال در عملکرد غده تیروئید می شود، غده تیروئید نسبت به مس بسیار حساس است. بخشی از آن به این دلیل است که تیروئید به آسانی توسط سیستم اعصاب سمپاتیک تحت تاثیر قرار می گیرد. مشکلاتی از قبیل کم کاری یا پرکاری تیروئید رابطه مستقیم با عدم تعادل مس در بدن دارند.

جیوه نیز از طریق مواد مصرفی در پر کرده دندان ها (آمالگام)، خوردن بیش از حد ماهی و سایر آبزیان وارد بدن انسان شده و باعث اختلال در عملکرد بخش های مختلف بدن مانند کبد، غده تیروئید و غیره می شود، بسیاری از بیماری دیگر مانند ام اس نیز رابطه مستقیم با ازدیاد جیوه در بدن دارند.

4. کمبود مواد معدنی و ویتامین ها به دلیل تغذیه نادرست و کاهش کیفیت مواد غذایی: مردم به علت مشغله و نوع زندگی تمایل بیشتری به خوردن غذاهای فست فود و آماده دارند. معمولاً این غذاها دارای کالری زیاد و فاقد مواد مغذی به اندازه کافی هستند، همچنین کاهش کیفیت مواد غذایی به دلیل استفاده از هورمون ها برای پروار کردن دام ها و طیور و روش های رویش سریع در پرورش میوه ها و سایر مواد غذایی، سبب تهی شدن آن ها از مواد معدنی و ویتامین ها شده است. کمبود مواد معدنی مانند روی، ید، سلنیوم، منگنز، ویتامین ث و ویتامین های گروه B در فعالیت این غده ایجاد اختلال می نمایند، میزان کافی تمامی این عناصر در بدن برای عملکرد صحیح غده تیروئید لازم می باشند.

5. عفونت و سرطان ها در بدن نیز فعالیت غده تیروئید را تحت تاثیر قرار می دهند. به همین جهت توصیه می شود بدون نظر پزشک از مصرف آنتی بیوتیک‌ها خودداری کنید زیرا باعث مقاوم شدن باکتری ها در بدن و ایجاد عفونت های مزمن و مقاوم می شوند.

حتما بخوانید: روغن رزماری بهترین محلول برای درمان ریزش مو