بیماری ام اس چیست؟ راه تشخیص و علائم آن کدامند؟

بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری مزمن است که سبب آسیب به سیستم اعصاب مرکزی می شود. این سیستم شامل مغز، نخاع و رشته های اعصاب است که تقریبا همه فعالیت های بدن از حرکت عضلات و راه رفتن گرفته تا حس بینایی و غیره را کنترل می کند.

به طور میانگین از هر 1000 نفر 1 نفر به بیماری ام اس مبتلا می شود و بیشترین آمار مبتلایان به این بیماری مربوط به سنین 20 تا 40 سال است، گر چه در هر سنی امکان ابتلا به آن وجود دارد، همچنین بیماری ام اس در زنان شایع تر است.

در افراد سالم رشته های اعصاب دارای پوششی برای محافظت به نام میلین می باشند، میلین علاوه بر محافظت از اعصاب سبب افزایش سرعت انتقال پیام های عصبی از مغز به اندام های بدن می شود.

محققان بر این باورند در افراد مبتلا به بیماری ام اس این پوشش دچار التهاب و صدمه می شود و پیام های عصبی از مغز به درستی و با سرعت مناسب به اندام های بدن ارسال نمی گردند و این امر سبب بروز علائم بیماری ام اس می شود.

حتما بخوانید: چگونه از ابتلا به کبد چرب مطلع شویم علائم آن چیست؟

علل بیماری ام اس چیست؟

دانشمندان و محققین پزشکی بر این باورند که احتمالا یک واکنش اشتباه توسط سیستم ایمنی بدن سبب آسیب به میلین (پوشش رشته های عصبی) می شود، گلبول های سفید در خون که بخشی از سیستم دفاعی می باشند وظیفه دفاع از بدن در برابر عوامل خارجی مانند ویروس ها، باکتری ها و غیره را بر عهده دارند اما در بیماران مبتلا به ام اس این گلبول ها به اشتباه به سلول های میلین حمله ور می شوند و هر بار که به رشته های اعصاب مربوط به یکی از اندام های بدن حمله می کنند آن اندام دچار مشکل می شود، به همین دلیل علائم بیماری ام اس در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد ممکن است در شخصی ابتدا اعصاب بینایی مورد حمله قرار گیرند و فرد دچار مشکل در بینایی شود و در شخص دیگر ابتدا اعصاب قسمت های دیگر از بدن دچار مشکل شوند.

حتما بخوانید: علت نفخ و رفلاکس معده، یبوست و سایر اختلالات گوارشی چیست؟!

چه عواملی سبب می شوند فرد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری ام اس قرار گیرد:

جنسیت: خانم ها 2 تا 3 برابر بیشتر از آقایان به بیماری ام اس مبتلا می شوند.

سابقه خانوادگی: افرادی که یکی از اعضای خانواده آن ها به بیماری ام اس مبتلا است بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری می باشند. البته دانشمندان ژنتیک بر این باورند هیچ ژنی برای انتقال این بیماری وجود ندارد، اما سابقه خانوادگی نقش مهمی در ابتلا به این بیماری ایفا می کند.

نژاد: بیماری ام اس در افراد سفید پوست بیش از سایر نژاد ها مشاهد می شود.

محل زندگی: بیماری ام اس در اشخاصی که در مناطق سردسیر زندگی می کنند بیشتر مشاهده می شود. بعضی از محققین بر این باورند در مناطق سردسیر از آنجا که شدت تابش آفتاب کمتر است ذخایر ویتامین D در بدن کاهش می یابد و شاید ارتباطی بین کمبود ویتامین د و بیماری ام اس وجود داشته باشد.

حتما بخوانید: آنچه مردان باید درباره غده پروستات و بیماری های آن بدانند!

رابطه بیماری ام اس و تغذیه

به اعتقاد بسیاری از متخصصین تغذیه و سم شناسی رابطه ای بین ازدیاد عناصر آهن و مس در بدن با بیماری ام اس و حتی بسیاری دیگر از بیماری های سیستم اعصاب مرکزی مانند آلزایمر وجود دارد. زمانی که میزان آهن در بافت های بدن افزایش یابد سبب ایجاد التهاب و آسیب به آن ها می گردد که میلین نیز می تواند شامل بخش های آسیب پذیر باشد و این یکی از دلایلی است که خانم ها بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری ام اس می باشند، زیرا اکثر خانم ها در دوره های مختلف زندگی خود معمولا از مکمل های غذایی حاوی آهن (قرص آهن) استفاده می کنند که خود سبب افزایش میزان آهن در بدن آن ها می گردد. در یک نظر سنجی پزشکی از بیماران خانم مبتلا به ام اس اکثرا اظهار داشتند در زمان های مختلف مانند قاعدگی و یا شیر دهی و حاملگی بارها از قرص های آهن استفاده نموده اند و بر این تصور بوده اند که در معرض کمبود آهن می باشند! همچنین علت آنکه گفته می شود اگر سابقه خانوادگی در ابتلا به بیماری ام اس وجود دارد در معرض خطر بیشتری می باشید نیز همین است نه ژن! معمولا اعضای یک خانواده از نظر تغذیه و مصرف مکمل های غذایی برنامه مشابهی را دنبال می کنند.

حتما بخوانید: کلسترول چیست و آیا باید آنرا از برنامه غذایی حذف کنیم؟

عنصر مس نیز برای فرم دهی پوشش رشته های اعصاب مورد نیاز است و زمانی که میزان مس در بدن افزایش یابد می تواند در اندام های مختلف رسوب و سبب اختلال در عملکرد آن ها گردد. از طرفی دیگر ازدیاد مس سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن و بروز عفونت در بخش های مختلف از جمله سیستم اعصاب مرکزی می گردد که خود می تواند منجر به بیماری ام اس گردد.

در بعضی از افراد نیز ازدیاد فلزات سمی مانند جیوه، آلومینیوم و غیره سبب آسیب به ساختارهای ظریف مغز و سیستم اعصاب مرکزی می شود، توصیه می شود اگر دارای دندان های پر کرده با آمالگام(ماده نقره ای رنگ) می باشید در اسرع وقت آن ها را با کامپوزیت (ماده سفید رنگ که برای پر کردن دندان ها از آن استفاده می شود) جایگزین نمایید. مواد تشکیل دهنده آمالگام معمولا فلزات مس، جیوه، نقره و قلع می باشد.

از دیگر دلایل متداول در ایجاد بیماری ام اس می توان به ضعف و کم کاری غدد فوق کلیوی (آدرنال) اشاره کرد، این غدد مسئول تولید انرژی می باشند و زمانی که کم کار شوند میزان انرژی، قدرت بازسازی بافت ها و اندام های بدن کاهش می یابد و این مسئله می تواند سبب آسیب به هر عضو بدن از قلب گرفته تا سیستم اعصاب مرکزی گردد.

یکی دیگر از وظایف غدد فوق کلیوی مقابله با استرس است، از این رو کم کاری این غدد سبب بروز بسیاری از بیماری های سیستم اعصاب مرکزی و حتی بروز مشکلات رفتاری از قبیل افسردگی، زودرنجی، پرخاشگری و غیره می گردد.

در کنار درمان استاندارد پزشکی تحت نظر متخصص، رعایت برنامه غذایی و استفاده از مکمل های غذایی مناسب با توجه به نیازهای بدن می تواند در بهبود وضعیت فرد مبتلا به ام اس مفید واقع شوند.

حتما بخوانید: هر آنچه که باید درباره دیابت یا مرض قند بدانید!