کدام روغن های خوراکی حاوی امگا 6 می باشند؟

امگا 6

اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 جز چربی های ضروری برای بدن انسان می باشند به عبارتی بدن قادر به تولید آن ها نبوده و نیاز است از طریق تغذیه آن ها را دریافت کنیم، امگا 6 و امگا 3 هر دو برای فعالیت قلب، مغز و همچنین رشد سلول های بدن مورد نیاز می باشند.

در یک برنامه غذایی متعادل به اندازه کافی چربی های امگا 6 از روغن های گیاهی مانند آفتابگردان، زیتون، سویا، ذرت، تخم مرغ و غیره دریافت می کنیم و اغلب هم بیش از حد آنرا دریافت می کنیم، به همین جهت اکثر پزشکان و متخصصین تغذیه افراد را به کاهش مصرف روغن های حاوی امگا 6 و افزایش مصرف روغن های حاوی امگا 3 تشویق می کنند.

مقدار مشخصی برای مصرف روزانه روغن های حاوی امگا 6 مشخص نشده است اما اغلب متخصصین 12 الی 17 گرم در روز را برای اکثر افراد مناسب می دانند.

حتما بخوانید: چگونه لاغر شویم و وزن خود را کاهش دهیم؟

انواع مختلفی از چربی های امگا 6 وجود دارند که اغلب آن ها دارای خاصیت درمانی برای بدن نمی باشند، اما در بین آن ها یک استثنا وجود دارد و آن هم اسید گاما لینولنیک (Gamma Linolenic Acid) است که دارای خاصیت درمانی برای مقابله با برخی بیماری ها است.

تحقیقات اخیر نشان می دهند این ماده مغذی به بدن در مقابله با التهاب های مزمن، اگزما، درماتیت، آسم، آرتریت روماتوئید، دیابت و چاقی، خستگی مزمن و غیره کمک می کند.

خاصیت ضد التهابی اسید گاما لینولنیک (GLA):

با افزایش سن تولید آنزیم ها و هورمون هایی که مسئول تولید مولکول های ضد التهاب می باشند کاهش می یابند که این مسئله منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری های التهابی می گردد.

خاصیت ضد التهابی اسید گاما لینولنیک در حقیقت به دلیل تقویت ترشح هورمونی به نام ایکوزانوئید (Eicosanoids) است، این هورمون به تولید مولکول های ضد التهابی کمک می کند.

به همین جهت مصرف مکمل ها و یا مواد غذایی حاوی اسید گاما لینولنیک برای کسانی که به بیماری های التهابی از هر نوع مبتلا می باشند بسیار مفید است.

حتما بخوانید: درمان چاقی چیست؟ با غذاهای چربی سوز آشنا شوید!

مقابله با دیابت و ازدیاد وزن با اسید گاما لینولنیک:

تحقیقات جدید حاکی از آن است که اسید گاما لینولنیک می تواند هم کمک به پیشگیری و هم درمان دیابت نوع 2 کند. مطالعات انسانی نشان می دهند افراد دیابتی که علاوه بر اصلاح برنامه غذایی، ورزش و درمان پزشکی از مکمل های GLA استفاده می کنند شاهد کاهش قند خون و بهبود علائم بیماری دیابت به طور چشمگیری نسبت به سایر افراد می باشند.

افزایش گردش خون با اسید گاما لینولنیک:

اسید گاما لینولنیک باعث بهبود گردش خون شده و با این مکانیزم به سلامت قلب و بهبود فعالیت مغز کمک می کند، برخی تحقیقات نشان می دهند مصرف اسید گاما لینولنیک در افراد مبتلا به آلزایمر باعث بهبود عملکرد ذهنی آن ها و کاهش علائم این بیماری می گردد.

حتما بخوانید: با خواص دارویی و بی نظیر سیر و نحوه مصرف آن آشنا شوید؟

مکمل ها و مواد غذای حاوی اسید گاما لینولنیک:

روغن هایی که با روش استاندارد از گل گاو زبان، نارگیل، آووکادو و شاهدانه تهیه می شوند سرشار از اسید گاما لینولنیک(GLA) می باشند، به عبارتی بهترین منابع غذایی حاوی اسید گاما لینولنیک نارگیل، آووکادو، شاهدانه و گل گاو زبان است.

حتما بخوانید: بهترین آب برای آشامیدن کدام است آب معدنی یا تصفیه شده؟

مقدار مصرف روزانه اسید گاما لینولنیک:

مصرف روزانه 1 الی 2 گرم (1000 الی 2000 میلیگرم) از چربی های امگا 6 که حاوی اسید گاما لینولنیک می باشند برای اکثر افراد سودمند است، اگر به بیماری های قلبی و عروقی، مشکلات کبدی، کلیوی، کلسترول بالا، چربی خون مبتلا می باشید قبل از مصرف مکمل های اسید گاما لینولنیک با پزشک متخصص مشورت نمایید.

در ضمن زیاده روی در مصرف اسید گاما لینولنیک باعث آسیب به کبد می گردد و زنان باردار و شیرده باید زیر نظر پزشک از روغن های حاوی اسید گاما لینولنیک استفاده نمایند.

همواره قبل از مصرف مکمل های غذایی با پزشک خود مشورت نمایید.

حتما بخوانید: با غذاهای چاق کننده و مناسب برای افراد لاغر اندام آشنا شوید!