غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

علت ایجاد شوره سر چیست؟ آیا شامپوهای ضد شوره موثرند؟

dandruff

پوست پیوسته در حال نو شدن است به این معنی که همینطور که سلول های جدید در لایه زیرین ساخته می شوند، سلول های مرده می ریزند و سلول های نو جایگزین آنها می شوند. پس لایه اپیدرم یا بَشَره یا پوست برونی پیوسته در حال جایگزینی است. سلول ها به بیرون رانده می شوند که در نهایت به مرگ آنها و جدا شدنشان منتهی می شود. در بیشتر افراد، این سلول های جدا شده از پوست آنقدر کوچک هستند که با چشم غیرمسلح قابل رؤیت نیستند. اما عوامل خاصی فرایند تجدید لایه اپیدرم را تسریع می کند، به خصوص در پوست سر. تصور متخصصین بر این است که در افراد دارای شوره سر سلول های پوست ممکن است تنها ظرف 2 الی 7 روز به نهایت رشد رسیده و انداخته شوند، در مقایسه با افراد بدون شوره سر که این مدت در آنها حدوداً یک ماه است. مردن و جدا شدن حدود 487،000 سلول در سانتیمتر مربع پس از شستشوی سر میزانی طبیعی است. اما این میزان در آنان که گرفتار شوره سر به صورت مزمن و یا حاد هستند بسیار بالاتر و بیش از 800،000 سلول در سانتیمتر مربع می باشد. این مسئله باعث می شود سلول های مرده در توده های بزرگ و چرب از سر جدا شوند. این توده های فلس مانند آنقدر بزرگ هستند که با چشم غیر مسلح نیز قابل رؤیت بوده و در واقع همان چیزهایی هستند که ما شوره سر می نامیم. اغلب در زمان وقوع این عارضه پوست سر دچار تورم، قرمزی و خارش می شود. فلس های شوره زمانی بیشترین وضوح را دارند که بر روی سطوح تیره قرار می گیرند، مانند لباسها یا موهای تیره رنگ. نام علمی شوره سر «پیتی رایی سیس کاپیتیس» بوده و از شایعترین عوارض پوستی است.

حتما بخوانید: دلیل اصلی ریزش مو در زنان چیست؟

عوامل ایجاد شوره سر

علل متعددی می تواند موجب شوره سر گردد، برای مثال خشکی و یا چربی زیاد پوست، التهاب پوستی، عدم شستشوی به موقع موها، بیماری پسوریازیس، اگزما، حساسیت به شوینده های شیمیایی و یک نوع قارچ مخمر مانند. در این میان داشتن پوست خشک از شایع ترین عوامل است.

چهار عامل عمده که باعث ایجاد شوره سر می شوند عبارتند از:

1) چربی و یا خشکی پوست

2) فرآورده جانبی متابولیسمِ میکرواُرگانیسم های پوست (به بیان دقیق تر مخمرهای مالاسزیا)

3) پایین بودن قوای دفاعی فرد و حساسیتهای آلرژیک

4) عدم توازن میزان مواد معدنی در بدن

تقریبا تمام عوامل ذکر شده که باعث شوره سر می گردند ارتباط مستقیم با عدم توازن میزان و نسبت مواد معدنی در بدن دارند.

به مواد معدنی ابزار بدن گفته می شود، برای تمام فعالیت های بیوشیمیایی مورد استفاده بدن قرار می گیرند، به عنوان مثال بدن از عنصر روی برای تولید آنزیم های گوارشی و تبدیل مواد غذایی به انرژی، تولید اسپرم و غیره، از کلسیم برای ترمیم استخوان ها و دندان ها و همچنین فعالیت سیستم اعصاب مرکزی، از آهن برای تولید گلبول های قرمز خون، از منیزیم برای تنظیم ضربان قلب و فشار خون و غیره استفاده می نماید، هرگونه عدم توازن(کمبود یا ازدیاد) این مواد می تواند در فعالیت بخشی از بدن ایجاد اختلال نماید و سبب بروز بیماری گردد.

حتما بخوانید: چه میزان ریزش مو در روز طبیعی است و بیماری محسوب نمی شود؟

ارتباط شوره سر با کمبود و ازدیاد ویتامین ها و مواد معدنی در بدن

ازدیاد مس: مس در پیوند خوردن کلسیم به استخوان ها و بافت های همبند به منظور ساخت و ترمیم آن ها مورد نیاز است. این شامل تاندون ها، رباط ها، پوست، مو، ناخن، شریان ها، وریدها و غیره می شود. عدم توازن می تواند به پوکی استخوان و تقریبا به تمام مشکلات پوستی، تاندون ها، مو و ناخن ها دامن بزند. در اکثر افرادی که دچار ریزش مو و شوره سر می باشند ازدیاد مس دیده می شود.

کمبود روی: روی فلزیست که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسیار مهمی دارد، میزان مس و روی باید در بدن باهم متوازن باشند، زمانی که مس افزایش یابد باعث کاهش روی و تضعیف سیستم ایمنی بدن می گردد و شخص در معرض ابتلا به انواع عفونت ها و قارچ ها قرار می گیرد. همان طور که گفته شد ضعف سیستم ایمنی بدن می تواند یکی از فاکتورهای ایجاد شوره سر باشد. همچنین بدن برای تولید سلول ها از جمله سلول های پوستی نیازمند عنصر روی می باشد، لکه های سفید بروی ناخن ها، ریزش مو، مشکلات گوارش، شوره سر، کاهش تمایلات جنسی هم در مردان و هم در زنان از علائم کمبود این ماده معدنی در بدن است.

کمبود ویتامین ث: ویتامین ث (Vitamin C) نیز یکی از مواد مغذی برای تقویت فعالیت سیستم ایمنی بدن می باشد و کمبود آن کاهش ایمنی بدن را به دنبال دارد.

حتما بخوانید: دلایل مهم ریزش مو در مردان کدامند و نقش وراثت چقدر است؟

کمبود ویتامین آ: از عوارض کمبود ویتامین آ می توان به خشکی پوست اشاره کرد که سبب افزایش شوره سر می گردد، میوه ها و برخی صیفیجات که به رنگ زرد می باشند حاوی ماده ای بنام بتاکاروتن می باشند که به آن پیش ساز ویتامین آ گفته می شود یعنی بدن آن را به ویتامین آ تبدیل می کند، کبد خیلی از افراد قابلیت تبدیل بتاکاروتن به ویتامین آ را ندارد و این افراد باید از منابع غذایی که حاوی ویتامین آ می باشند مانند روغن ماهی و غیره به طور مستقیم استفاده نمایند نه از مواد غذایی حاوی بتاکاروتن.

کمبود کلسیم، منیزیم، سلنیوم، منگنز و ویتامین های ب، ای و د: این عناصر و ویتامین ها جزء موادی هستند که بدن برای بازسازی و حفظ سلامت پوست و موها از آن ها استفاده می نماید و کمبود هر یک می تواند سبب بروز انواع ناراحتی های پوستی گردد که یکی از آن ها شوره سر می باشد.

درمان شوره سر:

برای رفع و درمان کامل شوره سر باید همزمان درمان موضعی که به معنی انتخاب شامپوی ضد شوره مناسب و درمان دارویی که به معنی انتخاب نوع و دوز مناسب از مکمل های غذایی است انجام شود، مکمل های غذایی باید بر اساس نتیجه آزمایشات خون و تست آنالیز مو مصرف شوند یعنی ابتدا باید مشخص شود بدن فرد دچار کمبود و یا ازدیاد کدام مواد معدنی است و سپس میزان و نحوه مصرف مشخص گردد، نوع شامپوی ضد شوره نیز باید با توجه به علت شوره سر انتخاب گردد تا نتیجه مناسب حاصل شود.

حتما بخوانید: آیا کوتاه کردن موها و یا تراشیدن سر از ریزش مو جلوگیری می کند؟